Aktorzy mogą zapomnieć o green screenie. Wielkie panele LED odmienią świat filmów
Czasy, kiedy wiele scen filmowych nagrywa się na słynnym niebieskim tle, mogą odejść w niepamięć. Oto niesamowita ściana LED, która wraz z oświetleniem, imituje na żywo tło. To trzeba zobaczyć, nawet jeśli sami nie nagrywamy wideo.
Dawno temu, jak grałem jako dzieciak jeszcze w GTA na starym pecenie, wymarzyłem sobie, że kiedyś gry komputerowe będą jak filmy, w których możemy brać udział jako gracze. Grafika komputerowa poszła bardzo do przodu i wiele wypadkach tak właśnie to wygląda. Jest jednak jeszcze jedno zastosowanie technologii z gier komputerowych, które może zupełnie odmienić świat filmów.
Oto filmowe efekty wizualne przyszłości
Efekty wizualne (VFX) to świetny sposób na osiągnięcie spektakularnych rezultatów, gdy budżet produkcji filmowej nie pozwala na filmowanie w wielu prawdziwych miejscach lub takie nagrania są zbyt ryzykowne dla aktorów. W praktyce VFX kojarzy się jako filmowanie na zielonych lub niebieskich ekranach, które są tłem do postprodukcji i wklejania na nich pożądanego tła. Właśnie zobaczyliśmy jednak coś, co można nazwać VFX przyszłości.
Nowy sposób filmowania zakłada nagrywanie scen za pomocą efektów wizualnych bezpośrednio w aparacie. Nie trzeba będzie dodawać wymarzonego tła na etapie postprodukcji. Jak to możliwe? Twórcy silnika gier komputerowych Unreal Engine, właśnie pokazali swój pomysł na to rozwiązanie. Zobaczcie to sami.
Ich projekt wykorzystuje wysokiej jakości ekran LED zarówno do wyświetlania tła, jak i oświetlania sceny. W tle jest wyświetlane sztuczne tło powstające na bazie Unreal Engine, dobrze znanego z wielu gier komputerowych. Na filmie widać, że wyświetlane tło współgra z ruchem kamery, zmienia swoją perspektywę, aby całość wyglądała naprawdę naturalnie. Producenci dostają także możliwość zmian wyglądu generowanego świata - dodawania lub usuwania różnych szczegółów.
Do tego, cały system współpracuje z oświetleniem, które jest dostosowywane do tła, aby osiągnąć pożądany efekt. Twórcy podkreślają, że dzięki cała scena może zostać nagrana kamerą w jednym przejściu. Nie trzeba będzie też tyle pracować nad gradingiem materiału. Zakładam, że przy finalnej wersji systemu, będzie można ustawiać kolorystykę ujęć jeszcze przed ich wykonaniem. Ujęcia będą wtedy nagrywane w formie praktycznie gotowej do montażu. To brzmi wręcz niesamowicie!
Jestem ciekawy, czy takie rozwiązanie poprawiłoby także odczucia i komfort pracy aktorów. Wydaje się, że powinno być im łatwiej wczuć się w daną scenę i swoją rolę, jeśli z tyłu widać tło, na jakim są nagrywania, niż zieloną czy niebieską ścianę.
Film demo został nagrany na evencie SIGGRAPH 2019 w Los Angeles, gdzie Epic Games (twórcy Unreal Engine) współpracowali z Lux Machina, Magnopus, Profile Studios, Quixel, ARRI i DP Matt Workman, aby pokazać najnowsze narzędzia produkcyjne Unreal Engine w akcji. Nie wiadomo jeszcze na jakim etapie jest ten projekt i kiedy będzie dostępny dla innych. Zapowiada się to jednak bardzo obiecująco.