T-Mobile ma powody do zadowolenia. Sieć inwestuje i zwiększa liczbę abonentów
T-Mobile jest kolejnym po Orange polskim operatorem, który pochwalił się wynikami za minione 12 miesięcy. Sieć może 2017 rok zaliczyć do udanych.
Przyszła kolej na podsumowanie wyników finansowych polskich sieci komórkowych za 2017 rok. T-Mobile zamknął go na plusie, jeśli spojrzeć na liczbę nowych abonamentów, która wzrosła o 0,309 mln rok do roku. W samym czwartym kwartale udało się pozyskać 0,124 mln nowych klientów.
Na koniec grudnia 2017 roku T-Mobile miał 10,454 mln klientów.
Większą część z nich stanowią klienci kontraktowi. Na abonament w T-Mobile zdecydowało się 6,921 mln abonentów. Jednocześnie sieć ma 3,533 mln klientów korzystających z usług w modelu prepaid. Również i w tym obszarze udało się wykazać wzrosty, aczkolwiek mniej imponujące - 33 tys. numerów w 4. kwartale.
Sieć dopatruje się genezy dobrego wyniku w zmianach w organizacji firmy oraz wprowadzeniu nowych ofert, takich jak np. Internet Domowy, który w 70 proc. interesuje klientów z obszarów wiejskich i małych miast. Sieć zwraca też uwagę na rozbudowę sieci punktów sprzedaży i zwiększanie zatrudnienia w obszarze obsługi klienta.
T-Mobile chwali się też innymi liczbami:
- 10 tys. - liczba stacji bazowych oferującą łączność LTE, czyli o 1827 więcej niż rok wcześniej, 5 593 oferuje LTE 800 MHz, a ponad 3 tysiące agregację pasma (co odpowiada za pokrycie 43,3 proc. Populacji;
- 8 tys. - tyle m2 powierzchni kolokacyjnej w centrum danych w Krakowie sieć oferuje klientom;
- 103 - o tyle więcej pojawiło się sklepów T-Mobile na terenie kraju, a łącznie jest ich już 665;
- 2 - tyle razy zwiększyła się liczba użytkowników aplikacji Mój T-Mobile;
- 1 - miejsce w rankingu SpeedTest.pl w 2017 roku i zarazem trzecie zwycięstwo z rzędu.
Telekom, podsumowując wyniki w 2017 roku, nie omieszkał przypomnieć, że jest liderem w rankingu przenoszalności numerów. Chociaż najwięcej klientów przechodzi do Play, fioletowa sieć wielu też traci. T-Mobile, biorąc pod uwagę bilans, jest na pierwszej lokacie.
Finanse T-Mobile Polska w 2017 roku.
Pomimo wzrostu liczby klientów sieci nie udało się poprawić przychodów. T-Mobile zanotował spadek 1,1 proc rok do roku, notując wynik 6,422 mld zł. Lwią część z nich, bo 5,972 mln zł, stanowią przychody z usług mobilnych, gdzie spadek był nieco większy - 1,4 proc. rok do roku.
Wynika to z tego, że operatorowi udało się zanotować wzrosty w segmencie usług stacjonarnych oraz ICT. Przyniosły one firmie 451 mln zł w 2017 roku, czyli o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak podaje sieć, w 4. kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,657 mld złotych.
T-Mobile ma powody do zadowolenia.
Firmie nie tylko udało się powstrzymać odpływ klientów, pomimo niekorzystnych dla telekomów zmian w przepisach (rejestracja prepaidów, zasada roam like at home), ale również uzyskać stabilizację przychodów. W przypadku usług przedpłaconych telekomowi udało się zwiększyć średni przychód miesięczny na klienta prepaid do 12 zł z 10 złotych w 2016 roku.
Sieć jednak, tak jak jej konkurenci, zmieniła w połowie roku przychody z roamingu w Unii Europejskiej na koszty. Na wskaźnik EBITDA miały też wpływ zwiększenie zatrudnienia w ramach sieci sprzedaży i wyższe nakłady marketingowe niż wcześniej.
Wynik skonsolidowany EBITDA za minione 12 miesięcy w T-Mobile wynosi 1,782 mld zł. To o 15,1 proc. mniej niż w 2016 roku. Telekom zauważą jednak, że jeśli pominąć zmiany w roamingu, spadek byłby mniejszy. Wskaźnik EDITDA obniżyłby się o 9,8 proc.