REKLAMA

T-Mobile ma powody do zadowolenia. Sieć inwestuje i zwiększa liczbę abonentów

T-Mobile jest kolejnym po Orange polskim operatorem, który pochwalił się wynikami za minione 12 miesięcy. Sieć może 2017 rok zaliczyć do udanych.

22.02.2018 09.14
t-mobile wyniki finansowe 2017
REKLAMA
REKLAMA

Przyszła kolej na podsumowanie wyników finansowych polskich sieci komórkowych za 2017 rok. T-Mobile zamknął go na plusie, jeśli spojrzeć na liczbę nowych abonamentów, która wzrosła o 0,309 mln rok do roku. W samym czwartym kwartale udało się pozyskać 0,124 mln nowych klientów.

Na koniec grudnia 2017 roku T-Mobile miał 10,454 mln klientów.

Większą część z nich stanowią klienci kontraktowi. Na abonament w T-Mobile zdecydowało się 6,921 mln abonentów. Jednocześnie sieć ma 3,533 mln klientów korzystających z usług w modelu prepaid. Również i w tym obszarze udało się wykazać wzrosty, aczkolwiek mniej imponujące - 33 tys. numerów w 4. kwartale.

Sieć dopatruje się genezy dobrego wyniku w zmianach w organizacji firmy oraz wprowadzeniu nowych ofert, takich jak np. Internet Domowy, który w 70 proc. interesuje klientów z obszarów wiejskich i małych miast. Sieć zwraca też uwagę na rozbudowę sieci punktów sprzedaży i zwiększanie zatrudnienia w obszarze obsługi klienta.

T-Mobile chwali się też innymi liczbami:

  • 10 tys. - liczba stacji bazowych oferującą łączność LTE, czyli o 1827 więcej niż rok wcześniej, 5 593 oferuje LTE 800 MHz, a ponad 3 tysiące agregację pasma (co odpowiada za pokrycie 43,3 proc. Populacji;
  • 8 tys. - tyle m2 powierzchni kolokacyjnej w centrum danych w Krakowie sieć oferuje klientom;
  • 103 - o tyle więcej pojawiło się sklepów T-Mobile na terenie kraju, a łącznie jest ich już 665;
  • 2 - tyle razy zwiększyła się liczba użytkowników aplikacji Mój T-Mobile;
  • 1 - miejsce w rankingu SpeedTest.pl w 2017 roku i zarazem trzecie zwycięstwo z rzędu.

Telekom, podsumowując wyniki w 2017 roku, nie omieszkał przypomnieć, że jest liderem w rankingu przenoszalności numerów. Chociaż najwięcej klientów przechodzi do Play, fioletowa sieć wielu też traci. T-Mobile, biorąc pod uwagę bilans, jest na pierwszej lokacie.

Finanse T-Mobile Polska w 2017 roku.

Pomimo wzrostu liczby klientów sieci nie udało się poprawić przychodów. T-Mobile zanotował spadek 1,1 proc rok do roku, notując wynik 6,422 mld zł. Lwią część z nich, bo 5,972 mln zł, stanowią przychody z usług mobilnych, gdzie spadek był nieco większy - 1,4 proc. rok do roku.

Wynika to z tego, że operatorowi udało się zanotować wzrosty w segmencie usług stacjonarnych oraz ICT. Przyniosły one firmie 451 mln zł w 2017 roku, czyli o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak podaje sieć, w 4. kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,657 mld złotych.

T-Mobile ma powody do zadowolenia.

Firmie nie tylko udało się powstrzymać odpływ klientów, pomimo niekorzystnych dla telekomów zmian w przepisach (rejestracja prepaidów, zasada roam like at home), ale również uzyskać stabilizację przychodów. W przypadku usług przedpłaconych telekomowi udało się zwiększyć średni przychód miesięczny na klienta prepaid do 12 zł z 10 złotych w 2016 roku.

REKLAMA

Sieć jednak, tak jak jej konkurenci, zmieniła w połowie roku przychody z roamingu w Unii Europejskiej na koszty. Na wskaźnik EBITDA miały też wpływ zwiększenie zatrudnienia w ramach sieci sprzedaży i wyższe nakłady marketingowe niż wcześniej.

Wynik skonsolidowany EBITDA za minione 12 miesięcy w T-Mobile wynosi 1,782 mld zł. To o 15,1 proc. mniej niż w 2016 roku. Telekom zauważą jednak, że jeśli pominąć zmiany w roamingu, spadek byłby mniejszy. Wskaźnik EDITDA obniżyłby się o 9,8 proc.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA