#Superkoderzy: tak technologia oparta o otwarte licencje wspomaga edukację
Pisząc o programie #SuperKoderzy prowadzonym przez Fundację Orange, Dawid Kosiński wspomniał o polskim przysłowiu - „czym skorupka za młodu nasiąknie”.
Oznacza to przeświadczenie, że przyzwyczajenia i nauka zdobyta w młodości znajdą swoje odzwierciedlenie w życiu dorosłym. Dlatego warto inwestować we właściwą edukację techniczną młodych ludzi.
Dzięki edukacji technicznej młodzi ludzie nauczą się wykorzystywać technologię do swoich celów, do rozwiązywania problemów napotykanych w życiu codziennym. Czasy, w jakich żyjemy, nadają się do tego doskonale, mimo że jesteśmy straszeni z każdej strony zgubnym skutkiem technologii na młodzież. Moim zdaniem nie ma się czego bać. Należy jedynie nauczyć nowe pokolenie odpowiedniego podejścia.
Każdy kto choć trochę zainteresował się programowaniem, szybko zauważy, że najbardziej rozwijają się te środowiska i języki programowania, które dostępne są za darmo, a najlepiej na zasadzie otwartego kodu.
Otwartość (open) i pojęcie wolności (freedom) to dwie ideologie, które inspirują wielu twórców udostępniających swoje dzieła (oprogramowanie, książki, fotografie a nawet schematy sprzętu) za darmo, na tzw. wolnej licencji, umożliwiającej innym korzystanie z nich. Jest duża liczba zarówno zwolenników tego typu podejścia, jak i przeciwników. Nie ma jednak wątpliwości, że ruch związany z wolnymi licencjami stanowi duży odsetek społeczności internetu. Dla przykładu, na tej zasadzie pracuje projekt Wolne Lektury, dzięki któremu udostępniane są na licencji Creative Commons dzieła literackie.
Tak właśnie postanowili postąpić twórcy projektu Super Koderzy, czyli Fundacja Orange.
Postanowili do maksimum wykorzystać możliwości otwartej wiedzy. Na przykład scenariusze lekcji udostępnili na otwartej licencji, dzięki czemu może ich użyć każdy zainteresowany nauczyciel lub instruktor pracujący z młodymi programistami.
Dostępne scenariusze podzielone są na dwie sekcje: te przeznaczone dla młodszych koderów (klasy 1-3) oraz dla dojrzalszych hackerów (klasy 4-6). Oprócz wprowadzenia do używanego w nich języka Scratch, znajdują się tam przykłady lekcji z różnych przedmiotów (język polski, przyroda, historia, język angielski, matematyka, technika czy muzyka). W każdym z tych przedmiotów można wykorzystać samodzielnie napisane oprogramowanie i skonstruowane urządzenia.
Przykładowa lekcja pozwala poznać podstawy robotyki: jakie „zmysły” mają roboty, skąd czerpią energię, jak są zorganizowane (procesor, czujniki, silnik, etc.). Dzieci nie tylko mogą poznać teorię, mogą również samodzielnie zbudować takie urządzenie.
No właśnie - urządzenia. Program #SuperKoderzy obejmuje nie tylko oprogramowanie (software) ale i sprzęt (hardware). Co ciekawe, jest to również sprzęt objęty otwartymi licencjami.
Takim sprzętem, wykorzystywanym w lekcjach programowania, są roboty LOFI.
LOFI Robot to system oparty całkowicie o narzędzia open source, który umożliwia samodzielne zbudowanie z prostych elementów własnego robota, a następnie wyposażenie go w mózg, oparty o Arduino i oprogramowanie go (w języku Scratch). Budowanie własnych robotów wykorzystuje ścieżka edukacyjna Majsterkowicze 2.0, którą można połączyć z lekcją matematyki, techniki lub informatyki. W ciągu dziewięciu godzin lekcyjnych dzieci - po zapoznaniu się z podstawami języka Scratch - zbudują w szkole m.in. robota malującego, zdążającego do źródła światła oraz napiszą program realizujący walki robotów.
Twórcy LOFI robotów tak piszą o swojej koncepcji:
W czasie innej lekcji dzieci są w stanie wydobyć muzykę z… owoców. Dzięki samodzielnie zbudowanym pianinie (np. z bananów) młodzi odkrywcy poznają zasady generowania dźwięków przez komputer, zapis nutowy a nawet… pracę DJ-a. To możliwe dzięki kontrolerowi MaKey MaKey.
MaKey MaKey to zestaw dla młodych majsterkowiczów, umożliwiający zrobienie kontrolera, np. pada do grania, maty do tańczenia czy instrumentu muzycznego, dosłownie ze wszystkiego. Możemy wykonać i oprogramować w Scratchu kontroler z modeliny, misek z wodą, bananów…
Hasło twórców Makey Makey - dwóch studentów z MIT - to „każdy jest wynalazcą”. Ta idea przyświeca całemu programowi #SuperKoderzy.
W końcu w każdym z nas, szczególnie w dzieciach, tkwi wynalazca. Dla dziecka kawałek kija może być zarówno statkiem kosmicznym, jak i mieczem służącym do pokonania smoka. Dzięki lekcjom dostępnym z ramach programu zabawa ta może przenieść się z wyobraźni do świata rzeczywistego - dzieci mogą naprawdę skonstruować doskonałą zabawkę, dodatkowo ucząc się czegoś nowego.
Rekrutacja do programów Fundacji Orange trwa do końca kwietnia. Szczegółowe informacje dla szkół na stronie Fundacji Orange.