Programowanie można wykorzystywać na każdej lekcji. Dowodzi tego program #SuperKoderzy
Nowe technologie będą mieć coraz większy wpływ na świat edukacji, nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości. Program #SuperKoderzy prowadzony przez Fundację Orange doskonale pokazuje, jak powinno wykorzystywać się nowoczesne rozwiązania w szkołach. I to z korzyścią nie tylko dla uczniów, ale też nauczycieli i samych placówek.
Fundacja Orange dobrze zna potrzeby rynku, wie, że kompetencje cyfrowe to kompetencje przyszłości. W naturalny sposób, będąc blisko sektora technologicznego, napędza zmianę w polskiej edukacji. Proponuje nowatorskie rozwiązania i mądre korzystanie z technologii, w której zanurzone są dzieci od początku szkoły. Nie ma od tej drogi ucieczki i nie trzeba jej szukać. Trzeba natomiast uczyć, jak używać technologii mądrze i bezpiecznie. Pomocny w tym ma być wprowadzony przez Fundację Orange program #SuperKoderzy.
Jest on wartościowy zarówno dla dzieci, jak też dla nauczycieli oraz dla szkół. Najmłodsi mogą brać udział w ciekawych i przydatnych lekcjach, w których od teorii znacznie ważniejsza jest praktyka. Podczas takich zajęć rozwijana jest kreatywność, a także umiejętności logicznego myślenia oraz pracy zespołowej.
Dzięki programowi #SuperKoderzy nauczyciele otrzymują do wyboru jedną z 6 ścieżek edukacyjnych.
Każda z nich zawiera 12 szczegółowych scenariuszy lekcji dopasowanych do podstawy programowej. Oprócz tego Fundacja Orange zapewnia im szkolenia prowadzone przez doświadczonych edukatorów i wsparcie trenerów przez cały czas trwania programu. W ten sposób nauczyciele mogą nie tylko wprowadzić dzieci w cyfrowy świat, ale też podnieść własne kompetencje w zakresie programowania i nowych technologii.
Szkoły zaś mogą otrzymać granty na dodatkowy sprzęt potrzebny do nauki programowania, a także nowoczesną ofertę edukacyjną, dopasowaną do wyzwań stawianych przez świat jutra. To wszystko przekłada się na atrakcyjność konkretnej placówki.
Proponowane scenariusze zajęć przewidują budowanie robotów, wykonywanie pracy nowoczesnego dziennikarza, badanie zjawisk atmosferycznych, tworzenie muzyki oraz badanie przeszłości. Oznacza to, że można je wykorzystać nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, matematyki, języka polskiego oraz muzyki. Jak widać, wolne od nowych technologii pozostaną wyłącznie lekcji wychowania fizycznego. Podczas pozostałych zajęć pojawią się przynajmniej drobne elementy programowania.
Popularne przysłowie mówi, że czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość będzie trącić. Dlatego w programie #SuperKoderzy nie zabraknie też lekcji przeznaczonych dla najmłodszych uczniów, tych uczęszczających do klas 1 – 3 szkoły podstawowej.
Wszystkie lekcje wykorzystują prosty język programowania Scratch.
Uczniowie będą musieli się z nim zapoznać przed realizacją zajęć, ale nie powinno być to problemem dla młodych, chłonnych umysłów. Ze wszystkimi scenariuszami zajęć można zapoznać się pod tym adresem. Po przeczytaniu ich żałowałem, że nie urodziłem się kilkanaście lat później. W mojej podstawówce lekcje nie były równie ciekawe.
Nie mam najmniejszych wątpliwości co do tego, że #SuperKoderzy to bardzo dobra i potrzebna inicjatywa. Pokazuje ona, jak powinna wyglądać nowoczesna edukacja. Udowadnia, że lekcje wcale nie muszą być nudne. Obecnie w pilotażowej edycji programu uczestniczy 35 szkół, a już od początku kwietnia rusza rekrutacja kolejnych 100 szkół z całej Polski. Mam nadzieję, że za kilka lat nowoczesne rozwiązania w podobny sposób będą wykorzystywane we wszystkich szkołach, a nie tylko tych biorących udział w specjalnych programach.