Kolejny raz Natalia Hatalska trafia w sedno. Trendbook 2016 to najważniejsze technologie przyszłości w pigułce
Jak co roku blogowa guru ds. kampanii marketingowych, Natalia Hatalska, przygotowała TrendBook, w którym przygląda się trendom, jakie zdominują cały kolejny rok. I jak co roku celnie trafia w to, co będzie najważniejsze w nowych technologiach. 2016 ma jeden wspólny mianownik - człowieka.
TrendBook 2016 dotyczy pięciu najważniejszych trendów społeczno-technologicznych, które zobaczymy w tym roku, a jego motywem przewodnim są technologie i zjawiska, których cechą wspólną jest właśnie człowiek. W tym roku, po raz pierwszy odkąd powstaje raport, jego publikacji towarzyszyć będzie też akcja TrendInsights, czyli cykl filmów, w którym pokazywane są opisane w raporcie zjawiska, a którego partnerem strategicznym jest ING Bank Śląski.
Filmów jest pięć - tyle, co opisywanych trendów. Ich bohaterami są w głównej mierze przedstawiciele polskich start-upów, którzy pracują nad komercyjnymi rozwiązaniami wpisującymi się w opisywane trendy, jak na przykład Jacek Kawalec, współzałożyciel VoiceLab, firmy pracującej nad narzędziem rozpoznawania mowy.
Pierwszy z filmów TrendInsights - #MakeTechHuman - mówi o trendzie Human Touch in Consumer Experience, czyli wszelkich technologiach, dzięki którym obecna relacja komputer-maszyna ma przypominać zwykłe relacje między ludzkie
Chodzi tu między innymi właśnie o rozpoznawanie mowy, którym zajmuje się VoiceLab, ale też sieci neuronowe, sztuczną inteligencję, samouczące się komputery, rozpoznawanie obrazów oraz Big Data i technologie deep learning.
Co jeszcze zobaczymy w TrendInsights 2016?
Jak wspomniałem, filmów będzie pięć. Dwa z nich są już opublikowane na YouTube’owym kanale Natalii Hatalskiej. Jeden to opisany wyżej #MakeTechHuman, drugi zaś - #BeABetterHuman.
Mówi on o Human Enhancement Technologies (HET), czyli wszelkich technologiach “ulepszających” ludzi, pozwalających im pokonywać fizyczne ograniczenia. Na przykład egzoszkielety, implanty bioniczne, a nawet selekcja zarodków w oparciu o wybrane cechy genetyczne. Tak głęboka ingerencja w człowieczeństwo może się wydawać przerażająca, ale w badaniach, które Natalia Hatalska przeprowadziła na potrzeby każdego Trendu, okazało się, że ponad połowa (55%) respondentów zadeklarowała, że technologie HET są szansą na rozwój ludzkości. W tym aż 66% twierdzi, iż chętnie sięgnęłoby po implanty bioniczne.
Za ilustrację nowego trendu posłużyła firma EgzoTech, zajmująca się badaniami i produkcją egzoszkieletów. Jej założyciel i prezes, Michał Mikulski, opowiada w nim o swoim flagowym robocie “Luna”. To niesamowita maszyna, która jest w stanie wyczuć nawet najsłabsze impulsy elektryczne wysyłane z mózgu do mięśni, więc może być z powodzeniem wykorzystywana przy terapii ludzi sparaliżowanych, czy z zanikiem mięśni. Wystarczy że pacjent pomyśli o czynności, którą chce wykonać, a robot mu w tym pomoże.
W najbliższych dniach czeka nas premiera jeszcze trzech filmów, mówiących o trzech trendach, które bardzo wyraźnie rysują się na horyzoncie w 2016:
#MakeTechHuman - to odcinek traktujący o technologiach LQT, czyli Life Quality Technologies. W skrócie, mowa tu o tym, że to technologie powinny służyć człowiekowi, a nie człowiek technologiom. Czyli także o tym, żeby tworzyć nowe technologie nie dla samego ich opracowania, ale w wyraźnym celu, mogącym się nam przysłużyć. Tutaj jako przykład przedstawiony będzie start-up Migam, czyli twórcy automatycznego translatora języka migowego, który już w tej chwili na co dzień ułatwia życie 70 mln. ludzi na całym świecie, w tym 470 tys. niesłyszących w Polsce.
#HumanInTheCentre - Czyli o tym, że Spider’s Web ma rację, mówiąc, że 2016 rok będzie rokiem wirtualnej rzeczywistości. To bardzo wyraźny trend, który jeszcze nie tak dawno utożsamialiśmy wyłącznie z filmami science-fiction. Teraz jednak VR, AR, motion capture, firmy sferyczne, to po prostu rzeczywistość, w dodatku prężnie się rozwijająca. O tym, jakie jest tempo rozwoju technologii, które przeniosą człowieka do wirtualnego świata, opowie Damian Karczewski z VR One - firmy zajmującej się właśnie rozwiązaniami wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
A jeśli ktoś myśli, że minie jeszcze wiele lat, nim VR trafi pod strzechy, to badania przeprowadzone na potrzeby TrendBooka mogą udowodnić, że się myli. Aż 96,4% badanych wie, czym jest rzeczywistość wirtualna, a 27,21% respondentów chce zakupić urządzenia VR w najbliższym czasie. Czyli VR już trafia pod strzechy.
#BeMoreHuman - 2016 będzie rokiem nie tylko trendów technologicznych. Natalia Hatalska w swoim projekcie przedstawi też wyraźnie rysujący się trend społeczny, w którym człowiek znów zaczyna dążyć do naturalności. Zachłysnęliśmy się nowymi technologiami, mediami społecznościowymi, możliwościami cyfrowej ingerencji we własny wygląd, ale okazuje się, że w tym roku zaczniemy się od tego odwracać.
Ludzie w końcu zmęczyli się pogonią za ideałem. Już nie chcą być idealni, chcą być sobą. O trendzie świadczy wiele zmian, jak choćby francuski wymóg oznaczania retuszowanych, czy poprawianych zdjęć. Albo to, że w reklamach w końcu zaczynamy oglądać prawdziwych ludzi, którzy męczą się i pocą podczas treningu, a nie są tylko manekinami prezentującymi produkt. O zmianach i powrocie do naturalnego człowieczeństwa w piątym odcinku TrendInsights opowie mistrzyni Ukrainy w boksie, Sasza Sidorenko.
TrendBook trafnie ocenia rzeczywistość A.D. 2016.
Natalia Hatalska już poprzednimi TrendBookami udowodniła, że ma dobre wyczucie rzeczy istotnych i nie inaczej jest w tym roku. 2016 rok będzie rokiem przekraczania barier dzięki technologii, a przy tym początkiem zupełnie nowego podejścia do tych technologii. W końcu stają się one bardziej użytkowe, w końcu do one dostosowują się do człowieka, a nie na odwrót.
W Trendbooku 2016 znajdziemy dużo więcej informacji popierających konkretne trendy, ale o tym napiszę w kolejnym tekście, bliżej premiery raportu. Czyli już bardzo niedługo.