Więcej niż średnia krajowa z koszulek, czyli na czym zarabiają polscy youtuberzy
Otwierają sklepy i kluby, sprzedają koszulki i książki, organizują spotkania i całe konferencje. To youtuberzy, których popularność już dawno wyrosła poza wideo.
AbstrachujeTV to drugi najpopularniejszy w Polsce kanał na YouTube, który subskrybuje 1,63 mln widzów. Stoi za nim trójka twórców - Cezary Jóźwik, Robert Pasut i Rafał Masny, którzy... dywersyfikują swoje przychody. Na początku roku Abstrachuje wraz z Yurim Drabentem, Stanisławem Bomtempsem oraz Filipem Garwyszewski otworzyli klub w Warszawie. Bal – bo tak brzmi jego nazwa spotkał się z ciepłym przyjęciem. Średnia ocen z recenzji na Facebooku to 4,4/5.
Niedługo potem Abstrachuje otworzyli sklep w Złotych Tarasach.
Podczas otwarcia sklepu, Złote Tarasy przeżyły prawdziwe natarcie fanów. Wystarczy zerknąć na zdjęcia, gdzie korytarze galerii w każdym calu roiły się od fanów, chcących nie tylko kupić koszulkę z autografem, ale również strzelić selfie z gwiazdami.
Vlogerzy już od dawna nie zarabiają jedynie na filmach.
Krzysztof Gonciarz w styczniu napisał na swoim Facebooku, że za 1,5 mln wyświetleń dostał 300 dol. i zaznaczył, że to tylko kilka proc. przychodów jego firmy.
Gonciarz ma na swoim koncie dwie książki, jeszcze wcześniej karierę pisarską zaczynał Niekryty Krytyk, który wydał już trzy pozycje. Piszący youtuberzy to mniejszość, ale za to praktycznie każdy z czołówki sprzedaje gadżety ze swoimi emblematami – bluzy, koszulki, kubki czy smycze.
W tym biznesie dominują dwaj gracze CupSell.pl – platforma sklepowa z tysiącami wzorów i Koszulkowo – firma produkcyjna, posiadająca nawet własną szwalnię. Z usług tego pierwszego korzystają m.in. Adbuster czy Gimper, a drugiego Wykop i Faktoid.
Ile na koszulkach można zarobić? Zapytałem o to twórców obu sklepów – Marcina Majznera (CupSell.pl) i Michała Góreckiego (Koszulkowo).
Partnerzy CupSell od początku istnienia sklepu zarobili już 1 184 631,86 zł. Zasięg nie przekłada się jednak wprost na sprzedaż.
Historia zatacza koło.
Tak jak artyści nie zarabiają na płytach, bo gro przychodów zabiera dla siebie wytwórnia (YuoTube świata muzyki?), tak i youtuberzy swoje zasięgi, rozpoznawalność i wpływ monetyzują poza montowaniem filmików.
* Zdjęcia pochodzą z fanpage'a Abstrawear