Hojni jak Polacy - przez serwisy crowdfundingowe przeszło już 27 mln zł
Internetowe zbiórki cieszą się coraz większą popularnością także w Polsce. Optymizmem może napawać fakt, że najwięcej wydanych na nich pieniędzy przeznaczyliśmy nie na wymyślne gadżety, ale na pomoc innym.
Według danych zebranych przez serwis zrzutka.pl przez 8 lat działania polskich serwisów crowdfundingowych wydaliśmy w nich ponad 27 mln zł. Zdecydowaną większość, niemal 19 milionów złotych, wydaliśmy w organizującym zbiórki charytatywne serwisie siepomaga. Kolejne strony, na których zostawialiśmy pieniądze to polakpotrafi, wspieram.to oraz wspomniana już zrzutka.
Kolejność serwisów nie zmienia się, jeśli porównamy je pod względem średniej rocznej ilości otrzymanych pieniędzy. Rocznie aż 3,15 mln zł zdobywa serwis siepomaga i dystansuje tym samym “konkurencję” w postaci polakpotrafi (1,5 mln zł) oraz innych serwisów.
Sam jestem bardzo ciekaw, czy popularność tego typu serwisów się utrzyma. O ile nie boję się o przyszłość siepomaga, to pozostałe strony mogą niebawem przechodzić kryzys zaufania. Większość użytkowników sieci doskonale pamięta rekordową zbiórkę na reaktywację pisma Secret Service i to, jak się skończyła.
Pismo ostatecznie pojawiło się na rynku i… po dwóch numerach zmieniło nazwę, szatę graficzną i część redakcji. Można domyślać się, że po tym wydarzeniu wiele osób boi się wpłacać pieniądze na interentowe zbiórki. O tym, czy tak jest, zapewne dowiem się dopiero za kilka miesięcy, gdy ktoś pokusi się o zrobienie badań dotyczących tej sytuacji.
*Zdjęcie główne pochodzi z serwisu Shutterstock.