Czy można rozwiązać umowę z powodu braku zasięgu?
Co zrobić w przypadku, gdy po podpisaniu umowy z operatorem okazuje się, że w naszym miejscu zamieszkania zasięg nie jest dostępny? Czy można rozwiązać umowę?
UKE na swojej stronie internetowej przedstawia poradnik z informacjami, jak postępować w przypadku stwierdzenia braku możliwości korzystania z usług z powodu niedostatecznej mocy sygnału ze stacji bazowych.
Po pierwsze, usługi mobilne różnią się od usług stacjonarnych odpowiedzialnością operatora za zapewnienie sygnału. Gdy podpisuje się umowę na internet stacjonarny, dostawca ma ma obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu sygnału w lokalizacji, która została ściśle określona w kontrakcie. Usługi mobilne, jak sama nazwa wskazuje, nie są przywiązane do jednego miejsca, a operatorzy świadczą usługi na podstawie dostępnej infrastruktury.
Zanim podpiszesz umowę, sprawdź zasięg
Zasięg usług mobilnych potrafi zmieniać się w zależności od odległości od nadajnika, a także od ukształtowania terenu, a nawet od grubości ścian w budynku. Trzeba więc wcześniej przetestować, czy w miejsach, w których chcemy korzystać z usług, będzie dostęp do sieci danego operatora.
Można w tym celu wykorzystać strony internetowe operatorów, którzy umieszczają mapki zasięgu. Należy przy tym pamiętać, że mapki dostarczają jedynie orientacyjne informacje i w żadnym wypadku nie mogą być podstawą do złożenia ewentualnej reklamacji. Istnieje również strona btsearch.pl, na której można sprawdzić, gdzie znajdują się nadajniki wszystkich operatorów i do którego z nich mamy najbliżej.
Najlepiej jednak przekonać się na własnej skórze, czy możemy komfortowo korzystać z usług danego operatora. Praktycznie każdy z polskich dostawców internetu mobilnego daje możliwość testowania usług przez kilka dni. Jeżeli będziemy niezadowoleni, możemy rozwiązać umowę bez ponoszenia kary. Innym sposobem na sprawdzenie jakości zasięgu jest kupno karty prepaid danego operatora. W tym przypadku możemy testować zasięg i inne parametry przez dłuższy czas, a także korzystając z kilku kart różnych dostawców, dzięki czemu szybko wybierzemy odpowiednią sieć.
Co z rozwiązaniem umowy w przypadku braku zasięgu?
Kiedy w trakcie trwania umowy stwierdzimy brak dostępu do sieci w miejscu, w którym wcześniej bez problemu łączyliśmy się z internetem lub wykonywaliśmy połączenia, najlepiej jest zgłosić się do operatora. Być może nadajnik, z którym łączyła się nasza karta SIM, jest w trakcie modernizacji, lub ma chwilową awarię.
Czy możemy liczyć na rozwiązanie umowy bez naliczania kary w przypadku problemów technicznych występujących po stronie operatora? Teoretycznie tak, ale w praktyce nie. Dlaczego? Każdy z operatorów posiada w swoich regulaminach zapis mówiący o świadczeniu usług w oparciu o dostępną infrastrukturę, obciążenie sieci, a nawet warunki atmosferyczne.
Podpisując umowę, poświadczamy, że zapoznaliśmy się z regulaminem i akceptujemy jego warunki. W związku z tym, że usługi mobilne nie mają stałego, przypisanego do umowy miejsca, możemy skorzystać z nich w każdym innym miejscu, w którym wszystko działa poprawnie. Musimy więc liczyć się z koniecznością opłacenia kary za przedterimnowe rozwiązanie umowy w przypadku, gdy postanowimy zakończyć współpracę z danym operatorem.
Pamiętajmy jednak, że każda reklamacja jest rozpatrywana indywidualnie i być może operator uderzy się w pierś i umożliwi rozwiązanie umowy bez kary. Na takie rozwiązanie mogą liczyć właściwie tylko te osoby, które w trakcie trwania umowy nagle straciły zasięg (np. w wyniku likwidacji stacji).
Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock