REKLAMA

Nowość rynkowa – o czym mówić do dziennikarzy?

Aby dziennikarz przygotował ciekawy materiał „Słuchajcie, na rynek wchodzi nowy produkt/usługa/aplikacja”, nie potrzebuje ani całego pakietu newsów, ani wielu szczegółów technicznych. Wystarczą trzy proste informacje.

Nowość rynkowa – o czym mówić do dziennikarzy?
REKLAMA
REKLAMA

Trendy

Pierwsza z tych informacji to wyjaśnienie w jaki sposób nowy produkt/usługa/aplikacja są zgodne z szerszymi trendami rynkowymi. W branży IT, na topie obecnie znajduje się globalizacja, mobilność, adaptacja do potrzeb indywidualnego klienta. Jeśli do sklepów wchodzi nowy model drukarki, oprogramowania do zarządzania firmą, tabletu, warto powiedzieć kilka słów jak ma się do całej gospodarki lub branży dany segment sprzętu biurowego, oprogramowania biznesowego, osobistych urządzeń i gadżetów elektronicznych. Dzięki temu i dziennikarz, i czytelnik-klient końcowy (którzy mogą, ale nie muszą śledzić na bieżąco wszystkich wiadomości z branży), już na wstępnie otrzymuje praktyczną informację: które zjawiska wciąż są obecne na rynku. Zwykle kojarzy je wszystkie, utwierdza się więc w przekonaniu, że orientuje się w nowościach. To wprawia go/ją w dobry humor, co składania do przeczytania dalszej części newsa lub artykułu.

„Znajome” zmiany

Druga informacja to przedstawienie kilku (2-3, maksymalnie 5) zmian na lepsze lub zmian na inne w stosunku do poprzedniej wersji produktu lub w stosunku do oferty konkurencji. Dzięki tej informacji czytelnik umiejscawia nowy produkt na krzywych innowacji: albo na aktualnej krzywej, albo na nowej krzywej, i jest w stanie przypisać mu konkretną wartość. Im jest ona większa, tym chętniej poszuka możliwości kupna nowej wersji.

startup

Firmy bardzo często mają wielki problem z wyborem kilku zmian, które wymienią w informacji prasowej. Z punktu widzenia producenta każda zmiana, choćby niewielka, ma istotne znaczenie. Przydaje się wtedy sztuczka o nazwie „Zdaniem klientów…”: „Zdaniem klientów, poprzednia wersja sprawiała najczęściej problemy podczas jednoczesnego logowania do tego samego profilu z kilku różnych adresów IP, przeszukiwanie plików trwało za długo, a panel główny szybko zatykał się niepotrzebnymi liczbami. W nowej wersji rozwiązaliśmy to w następujący sposób…”. I dalej można spokojnie wyjaśnić wybrane zmiany.

Umieszczenie tych informacji w tym miejscu – przed trzecią informacją – pozwala czytelnikowi w naturalny sposób pożegnać się z poprzednim produktem i zrozumieć korzyści z zakupu nowego produktu. Ten układ jest łatwiejszy do zrozumienia dla klienta końcowego, który korzysta z produktu, ale nie posiada zaawansowanej wiedzy jak on działa. Klienci-specjaliści technologiczni i dziennikarze piszący krótkie newsy (zamiast dłuższych artykułów) często wolą kolejność odwrotną: najpierw trzecia informacja, która dotyczy absolutnych i unikalnych nowości/funkcji/opcji, a dopiero potem druga informacja.

Unikalne zmiany

Unikalna zmiana to nowa opcja, proces, funkcja, technologia, której nie posiadają konkurenci, a która – zdaniem firmy – zapewni wielki sukces wśród klientów.

startupy

Ile unikalnych nowości warto pokazać w materiale do dziennikarzy? Najlepiej również od 2-3 do 5, przy czym trzeba pamiętać, że jeśli dziennikarz ma z góry ograniczoną wielkość tekstu, wybierze do niego tylko te jego zdaniem najciekawsze (oczywiście można subtelnie zasugerować kolejność zwrotem typu „Klienci testowi najbardziej chwalili…”).

Przykład

Praktyczny przykład: przygotowując materiał o nowej wersji oprogramowania biznesowego Epicor iScala 3.0, odbyłem krótką rozmowę z ekspertami firmy. Na początku zapytałem w jaki sposób „3-ka” korzysta z dobrodziejstw globalizacji (główna wersja jest jedna i powstaje w centrali firmy, co obniża koszty produkcji i zapewnia podstawową zgodność wersji lokalizowanych w poszczególnych krajach), mobilności (obsługuje wiele platform sprzętowych: Windows, Linux, iOS, Android), nacisku na użyteczność i naturalność korzystania (nowy interfejs, przeprojektowany zgodnie z nowoczesnymi trendami designu). Potem spytałem o ciekawostki – najpierw te bardziej „znajome” (skrócenie czasu przygotowania nowych funkcjonalności dla indywidualnego klienta z kilkunastu miesięcy do 12 tygodni, przeniesienie do „3-ki” wielu funkcji znanych z innych produktów firmy), a potem o te unikalnie nowe (zakładka przenosząca dane z arkusza kalkulacyjnego wprost do analiz, funkcja wyszukiwania klientów prezentująca wyniki w czytelnej formie listy linków).

REKLAMA

Układ znajome-unikalne pozwolił mi zrozumieć zmiany wprowadzone do iScali 9, dzięki czemu w ostatecznej wersji tekstu przedstawiłem je w kolejności bardziej przydatnej czytelnikom: w podziale na użytkowników zaawansowanych i początkujących.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA