Play wie co robi - mobilny internet wyniesie go na pozycję lidera polskiego rynku telekomów
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) wydał niedawno Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2012 r. W końcu znalazłem chwilę, by go przejrzeć i przeglądając poszczególne wykresy w nim zamieszczone naszła mnie refleksja odnośnie bardzo ciekawej pozycji sieci Play w Polsce.
Jak wiadomo, Play jest tzw. czwartym graczem na rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Ruszył jako ostatni, miał nieco pod górkę ze względu na silną opozycyjną konkurencję ze strony trzech "tradycyjnych" sieci, nieco też skorzystał na naturalnie wykreowanej przychylności klientów i obserwatorów rynku (wiadomo, że Polacy kochają underdogów) oraz na wymuszanych przez regulatora ustępstw konkurentów na jego korzyść.
Play od początku swojej działalności rośnie najbardziej dynamicznie ze wszystkich operatorów, co jest oczywiste nie tylko ze względu na najbardziej agresywne działania marketingowo-sprzedażowe, ale także na naturalny cykl wzrostu nowego gracza na silnie regulowanym rynku. Jednak, gdy się przyjrzeć temu gdzie Play rośnie mniej, a gdzie bardziej, to można dojść do wniosku, że ze wszystkich sieci na rynku ma… największe szanse na końcowy sukces traktowany jako ogólny udział w rynku, głównie przychodów. Prześledźmy.
Mimo całkiem długiej obecności na rynku konsumenckim (w zasadzie to już 6 lat), udział Playa pod względem liczby użytkowników mierzonych liczbą kart SIM to wciąż zaledwie 16,1% (na koniec 2012 r.). Do najbliższego konkurenta, T-Mobile, Play traci sporo, bo aż 13 pkt. proc.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja Playa pod względem udziałów w rynku patrząc na przychody. 12,5% czwartego gracza to o ponad połowę mniej niż trzeci na rynku T-Mobile (26,1%).
Ale Play wcale nie przegrywa walki o rynek, użytkowników i potencjał na zarabianie. Gdy bowiem spojrzymy na wykres z udziałami pod względem użytkowników mobilnego internetu, Play ma już 22,5% rynku i co ważniejsze jest już trzeci wyprzedzając T-Mobile, tracąc niewiele (ok 2,5 pkt proc.) do drugiego PTK Centertela (Orange).
Warto przy okazji spojrzeć na dynamikę wzrostu abonentów internetu mobilnego w porównaniu do stacjonarnego, by dostrzec, że Play ma bardzo dobre perspektywy dalszych szybkich wzrostów właśnie w tej niszy.
Jeszcze 4 lata temu Play był na rynku internetu mobilnego dalekim czwartym graczem, tracąc do lidera ponad połowę rynku. Dzisiaj do lidera traci niecałe 5 pkt proc., a tempo wzrostu w ostatnich latach daje podstawy do twierdzenia, że na koniec 2013 r. Play może być nawet liderem rynku mobilnego internetu!
Patrząc na to jak dynamicznie zmienia się rynek telekomunikacyjny odchodząc od usług głosowych, SMS-ów, na rzecz internetu mobilnego, można zaryzykować twierdzenie, że Play jest wręcz najlepiej przygotowany do tego, aby za kilka lat być liderem nie tylko pod względem liczby użytkowników korzystających z modemów 2G/3G, ale także liderem pod względem użytkowników w ogóle, jak i liderem przychodowym.
Chyba nikt nie ma bowiem wątpliwości, gdzie jest największy potencjał na zarabianie dla telekomów w przyszłości. To właśnie mobilny internet.