RTV  / Felieton

Sprzedaż telewizorów nie zachwyca

Choć roku 2012 w Polsce sprzedano rekordową liczbę telewizorów, globalnie producenci ekranów nie mają powodów do radości - pierwszy raz od dekady zanotowano spadek. Czy bieżący rok będzie lepszy?

Według danych IHS iSuppli w ubiegłym roku sprzedano 238,5 miliona telewizorów, w 2011 było to 254,6 miliona egzemplarzy. To pierwsze spadki na rynku od dekady. Inaczej jest w Polsce gdzie w ubiegłym roku sprzedano ponad 2,5 miliona telewizorów, o 300 tysięcy więcej niż dwa lata temu.

Euro 2012 i DVB-T

Sprzedaż telewizorów w Polsce w roku ubiegłym napędzana była dwoma ważnymi wydarzeniami. Po pierwsze odbywało się Euro 2012 i większość z nas chciała śledzić przebieg tego piłkarskiego święta na dużym ekranie w wysokiej rozdzielczości. Realizacja tego planu była łatwiejsza dzięki uruchomieniu cyfrowej telewizji naziemnej na całym terytorium kraju wraz z kanałami TVP 1 i TVP 2 w HD. Jesienią rozpoczęto też proces wyłączania sygnału analogowej telewizji naziemnej, co także spowodowało wzrost zainteresowaniem sprzedaży telewizorów.

W tym roku także należy spodziewać się wzrostu sprzedaży telewizorów w Polsce, proces wyłączania analogowej telewizji zakończy się jesienią i wiele osób zdecyduje się do tego czas na zakup nowego telewizora.

Świat czeka na 4K, OLED i Mistrzostwa Świata w Brazylii

W ubiegłym roku sprzedaży telewizorów na świecie nie zwiększyły dwie duże imprezy sportowe jakimi były Euro 2012 oraz Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Na sprzedaż telewizorów nie wpłynął też rozwój rozwiązań Smart TV.

Przede wszystkim należy pamiętać, że rynek Europy Zachodniej i USA jest już nasycony płaskimi telewizorami i nie należy spodziewać się masowego boomu na zakup nowych telewizorów. Najwięcej egzemplarzy sprzedaje się w Polsce i krajach sąsiednich, gdzie właśnie przebiega proces cyfryzacji, oraz w Chinach.

Analitycy IHS iSuppli przewidują, że także w tym roku należy spodziewać się niewielkich spadków sprzedaży względem ubiegłego roku lub utrzymania popytu na podobnym poziomie. Branża ma jednak nadzieję, że sprzedaż ruszy w roku 2014. Ma być to związane z Mundialem w Brazylii oraz ekspansją telewizorów w technologii OLED oraz wyświetlaczy o rozdzielczości 4K.

Osobiście nie przeceniałbym tych technologii. Żadna z nich nie spowoduje kolejek w sklepach, ewentualnie producenci mogą zanotować wartościowy wzrost sprzedaży. W kolejnych latach sprzedaż będzie raczej stabilna i wynikać będzie to z systematycznej wymiany telewizorów w gospodarstwach domowych na całym świecie.

Apple, Google, Samsung na takie telewizory czekamy

Plotki o Apple TV wciąż są żywe i to właśnie w debiucie telewizora od Apple należy wypatrywać nagłych wzrostów sprzedaży i wielkiej telewizyjnej rewolucji, tak samo jak ma to miejsce obecnie na rynku urządzeń mobilnych.

Obecnie Google, Samsung oraz pozostali producenci nie potrafią oczarować klientów swoimi rozwiązaniami typu Smart TV w taki sposób, by kolejna generacja telewizorów była wyczekiwana przez użytkowników, media i biznes jak kolejna generacja Samsunga Galaxy S. Na taką rewolucje czekamy i kto wie, może kolejne edycje Smart TV z rekomendacjami zmienią coś w ten materii. Samsung i tak jako jeden z nielicznych potrafi nieźle zarabiać na telewizyjnym biznesie.

Sektor TV jest w lekkim dołku, ale wydaje się, że to sytuacja przejściowa. Nowe technologie, konkurencja ze strony Apple i chińskich producentów mogą znacząco zmienić oblicze tego rynku.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst