Panasonic? Od baterii alkalicznych po roboty medyczne
Wielkie japońskie korporacje wyglądają zupełnie inaczej niż te znane nam z Polski, Europy czy Stanów Zjednoczonych. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech obok wiekowej rodzinnej tradycji jest dywersyfikacja działalności.
Dlatego często zaskakuje nas gdy odkrywamy, że Mitsubishi poza samochodami produkuje również projektory, a nawet klimatyzatory. Natomiast Sony - firma, którą kojarzymy z telewizorów Bravia czy konsoli Playstation - swoje przychody opiera w ostatnich latach na sektorze finansowym. Dlatego też asortyment japońskiego Panasonica jest skrajnie zróżnicowany. W ofercie znajdziemy nie tylko plazmy ale nawet roboty.
Panasonic Corporation to wielki koncern elektroniczny powstały w 1918 roku. Sama firma do 2008 roku nosiła nazwę swojego założyciela, Matsushita. Dopiero trzy lata temu Panasonic przestał być tylko jej marką, ale stał się nazwą dla całej firmy. W swoim portfolio, obok marki Panasonic, miłośnicy sprzętu audio doskonale znają Technicsa czy Ramsa, a pozostali bez problemów zapewne skojarzą Sanyo.
Pod szyldem Panasonica powstają nie tylko telewizory plazmowe czy odtwarzacze Blu-ray, ale także baterie alkaliczne czy roboty pierwszej pomocy. Na początku jesieni podczas targów dotyczących domowej opieki i rehabilitacji w Tokio Panasonic zaprezentował 3 roboty.
Dwa pierwsze to odświeżone wersje robota do mycia włosów oraz Roboticbed, czyli połączenie łóżka rehabilitacyjnego z wózkiem inwalidzkim. Oba urządzenia Panasonic już miał dawniej w swoim portfolio i teraz tylko je udoskonalił i oddał do dyspozycji aktualnym użytkownikiem.
http://www.youtube.com/watch?v=87pioxPhv0U&feature=player_embedded
Jednak niezwykle ciekawie prezentuje się robot HOSPI-Rimo będący osobistym asystentem. Użytkownicy iPhone 4s mogą mówić o nim "chodzące Siri". Do jego zadań należy komunikacja z pacjentem oraz analiza jego stanu zdrowia. Jeśli zajdzie potrzeba to powiadomi on także personel medyczny. Posiada też wbudowaną kamerę, więc dzięki niemu mogą odbywać się również wideokonferencje.
Istotny wydaje się być fakt, że podczas gdy inne firmy tworzą akcje charytatywne w ramach biznesu społecznie odpowiedzialnego, inne - w tym Panasonic - tworzą rozwiązania ułatwiające życie zarówno pacjentom jak i personelowi medycznemu.
Niestety na razie ten ciekawy, acz niezwykle prosty w swej idei robot działa tylko w wybranych szpitalach na terenie Japonii. Polscy pacjenci mogą jedynie marzyć o takich miłych robotach towarzyszącym im w chorobie.