REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Tech

Czy to pomysł na zarabianie na treściach blogowych? Readability otwiera się na dostawców!

REKLAMA
REKLAMA

Deweloperzy rozwijający świetne koncepty pozwalające na nowy sposób konsumpcji treści w sieci: Readability oraz Instapaper w końcu zaczęli myśleć w kierunku, w którym powinni myśleć od początku swojej działalności – uwzględnienia praw tych, od których treści zaciągają. Nowy biznesowy projekt pozwoli na częściową komercjalizację treści w sieci. Jeśli wypali, może od kuchenny drzwi wprowadzić do sieci płatny model dostępu do internetowych treści. Spider’s Web trzyma kciuki i kibicuje projektowi!

Dla niewtajemniczonych – Readability to rodzaj wtyczki internetowej do przeglądarki, który pozwala na usunięcie wszystkich zbędnych grafik na stronie (włącznie z reklamami), a Instapaper to serwis internetowy, który pozwala takie wykastrowane z wszelkich graficznych upiększaczy treści zapamiętywać do odczytania później (oczywiście poza miejscem skąd dana treść została pobrana).

Oddzielnie oba serwisy nie są aż takie „groźne” dla małych wydawców treści, choćby takich jak Spider’ Web. Gdy jednak zaimplementowane w czytniki RSS (zapraszam do zapoznania się z gorącą dyskusją pod tym naszym wpisem), pozbawiają wydawców przysłowiowej zapłaty jaką jest klik czytelnika w link prowadzący do źródła informacji. To się wkrótce zmieni, bo Readability i Instapaper zamierzają wprowadzić nowy model płatny, w którym podzielą się z wydawcami treści w stosunku 70 do 30%.

Nowy pomysł twórców Readability będzie polegać na systemie dobrowolnej subskrypcji płatnej (coś na wzór Instapaper, który już od pewnego czasu udostępnia taką możliwość nie dając jednak żadnych dodatkowych funkcji oprócz tego, że usuwa reklamy z interfejsu webowego usługi) – od 5 dol. wzwyż za korzystanie z wtyczki umożliwiającej odarcie tekstu z reklam i innych dodatków graficznych. Można zadeklarować więcej niż 5 dol. – im więcej zadeklarujesz, tym więcej zarobią dostawcy treści, które użytkownik czyta z użyciem narzędzi Readability.

Właściciele treści chcący uczestniczyć w programie Readability muszą dołączyć odpowiedni skrypt do kodu swojej strony po to, by zarejestrować wizytę czytelnika i w ten sposób pobrać od niego płatność za wizytę na stronie przy użyciu wtyczki. Zadeklarowana przez czytelnika kwota będzie podzielona pomiędzy właścicieli serwisów, których treści czytelnik potraktował wtyczką Readability.

Twórca Instapaper, Marco Arment, już zdążył zadeklarować na swoim blogu, że jego serwis będzie współpracował z Readability – tzn. będzie wkrótce przesyłał logi czytelników Instapaper do kont Readability by wspólnie uczestniczyć w „ekosystemie płatności dla dostawców treści”. Będzie też w najbliższej przyszłości oddzielna aplikacja mobilna Readability na iPhonie i iPadzie przygotowana przez Armenta, która będzie uwzględniała mobilne użycie wtyczki Readability i Instapaper w programie płatnym. Sam Arment jest oficjalnym doradcą deweloperów Readability.

Brzmi dość skomplikowanie, ale w zasadzie jest genialne w swojej prostocie. Wszystko zależy teraz od tego jak podejdą do sprawy czytelnicy – czy wielu z nich zdecyduje się opłacać miesięczny abonament Readability w wysokości co najmniej 5 dol. po to, by ciesząc się widokiem bez reklam wspierać przy okazji dostawców treści mikropłatnościami rzędu powiedzmy 30 – 50 centów za wizytę.

Nowy projekt Readabiility będzie opcjonalny. To znaczy opłacanie miesięcznego pozostanie dobrowolne. Nie będzie też (na razie, jeśli dobrze rozumiem) konieczności opłacania abonamentu, aby korzystać z rewelacyjnej wtyczki Readability. Jednak w przeciwieństwie do poprzedniego modelu deklaratywnych wpłat Instapaper, w którym zarabiał jedynie twórca i pomysłodawca serwisu, teraz zarabiać mają także ci, od których treści są zaciągane do serwisu, czyli wydawcy.

Co tu dużo mówić – teraz wszyscy ci, którzy deklarują chęć mikropłatności za jakościowe treści w internecie, będą mieli okazję spełnić swoje obietnice?

Spider’s Web już zapisał się do programu Readability. Wkrótce wdrożymy także odpowiednie plug-iny przy naszych tekstach, które będą dodawać naszą treść do Readability w prosty sposób. Teraz to my zachęcamy (oczywiście głównie tych, którzy zapiszą się do abonamentowego systemu?) do instalowania bookmarkletu Readability.

Oto jak przedstawiają swój pomysł twórcy Readability:

Readability – Enjoy Reading, Support Writing from Arc90 on Vimeo.

Przy okazji tego projektu pojawiają się pytania o przyszłość wtyczki Readability w zewnętrznych aplikacjach, takich jak choćby hitowy nowy czytnik RSS na Mac OS X – Reeder. Nie wyobrażam sobie, aby deweloperzy tego czytnika (i innych programów korzystających z Readability) nie wdrożyli nowego systemu na wzór Instapaper (choćby przesyłu logów, co załatwiałoby sprawę).

Reasumując, Spider’s Web trzyma kciuki i kibicuje projektowi! Tak właśnie powinien on być budowany od początku.

A oto jak działa wtyczka Readability na przykładzie Spider’s Web.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA