O Windows Phone 7, Hotmailu i Internet Explorerze z Piotrem Pągowskim
Co nowego w usługach internetowych Microsoftu? Dlaczego Hotmail tak słabo radzi sobie w Polsce i co Microsoft robi, by to zmienić? Kiedy do sklepów w naszym kraju trafią pierwsze telefony z Windows Phone 7?
O to i jeszcze kilka innych rzeczy pytamy Piotra Pągowskiego, dyrektora działu Consumer & Online w polskim Microsoftcie.
Michał Młynarczyk: Windows Live - co to jest?
Piotr Pągowski: Po pierwsze, największa na świecie darmowa poczta elektroniczna - Hotmail. Po drugie, komunikator Live Messenger. Po trzecie, Skydrive, czyli 25GB przestrzeni dyskowej, którą oferujemy za darmo, jako uzupełnienie pozostałych serwisów. Oprócz tego mamy też aplikacje: Live Sync służącą do synchronizacji plików na różnych komputerach w sieci; Movie Maker (do montażu wideo) i Galeria fotografii (do prostej edycji i udostępniania zdjęć).
No dobrze, ale to tak naprawdę nic nowego - podobne usługi są już dostępne w sieci. Google, Dropbox, itd. Dlaczego warto wybrać akurat Windows Live?
- Jest kilka powodów. Nowy Hotmail filtruje nie tylko zwykły spam (oferty zakupu viagry, itd.), ale i oddziela tzw. szary spam, czyli na przykład powiadomienia z sieci społecznościowych albo newslettery sklepów internetowych, na które kiedyś się zapisaliśmy. Według badań, które robiliśmy ostatnio, 75% polskich internautów dostaje codziennie do 5 takich powiadomień. Połowa z nich w ogóle ich nie czyta. Hotmail pozwala w łatwy sposób zapanować nad tym bałaganem. Druga rzecz - Active View. Jeśli dostajemy link z YouTube albo Flickr, możemy obejrzeć jego zawartość w okienku webmaila. Zwracam też uwagę na dostępne w Hotmailu i Skydrive Office Web Apps, czyli de facto pakiet MS Office w przeglądarce.
Czy nie obawiacie się, że darmowy Office w ?chmurze? będzie konkurował z płatnym MS Office ze sklepowej półki?
- Office Web Apps to uproszczona wersja pakietu. Do podstawowych zadań w zupełności wystarczy, ale z drugiej strony - wszystko zależy od oczekiwań klienta. Mamy trzy wersje MS Office: aplikację instalowaną na pececie; dodatek do Hotmail i Skydrive (Office Web Apps) oraz aplikację na komórce. Office pecetowy jest dla osób coś tworzących. Office w przeglądarce służy do robienia drobnych poprawek. Ten w komórce - przede wszystkim do przeglądania. Nie sądzę, żeby wiele osób tworzyło od zera dokumenty MS Office na smartfonie.
Hotmail jest może największą darmową usługą email na świecie, a Messenger jednym z najpopularniejszych komunikatorów, ale jeśli spojrzeć na dane Megapanelu czy nawet szacunki Google Trends, w Polsce wygląda to znacznie słabiej...
- Nie ma co ukrywać, że Microsoft trochę się spóźnił na rynek. Nasz dział [Consumer & Online - przyp. MM] powstał we wrześniu zeszłego roku. Działania wokół poczty zaczęliśmy w maju, więc mamy dużo zaległości do nadrobienia. Hotmail ma w Polsce kilkaset tysięcy aktywnych kont [dla porównania - O2.pl chwali się ponad siedmioma milionami - przyp. MM]. Oczywiście, nasze ambicje są znacznie większe. Uważamy, że nasz produkt jest teraz po prostu lepszy niż to, co mogą zaoferować niektórzy, lokalni konkurenci i będziemy do tego przekonywać użytkowników. Krótko mówiąc, duże wyzwanie przed nami.
Czy tak duże jak w przypadku Internet Explorera?
- To jest produkt zupełnie innej kategorii, trudno to porównywać. Oczywiście, mamy wyzwanie związane z Internet Explorerem w Polsce, ale odkąd zaczęliśmy promocję ósemki, obserwujemy wzrosty.
A IE 8 nie rośnie przypadkiem kosztem IE 6? Czy też odbiera użytkowników Firefoksowi, Operze, Chrome albo Safari?
- Trochę tego, trochę tego. Natomiast nawet jeśli rośnie kosztem szóstki, to też jest OK. Bardzo bym się ucieszył, gdyby wszyscy użytkownicy IE 6 przeszli na ósemkę. Jesteśmy w przededniu premiery nowej wersji Internet Explorera - szokująco dobrej, szokująco szybkiej, zmieniającej postrzeganie Microsoftu jako firmy innowacyjnej...
Zobaczymy ją na bilbordach, tak samo jak ósemkę?
- Niewykluczone. Finalny produkt będzie w przyszłym roku, w tym pokażemy betę.
Wracając do poczty - czy będziecie, tak jak Google, wchodzić w partnerstwa z portalami, by oferować swoją usługę pocztową ich czytelnikom? [Google obsługuje pocztę Gazeta.pl - przyp. MM]
- Tak, pracujemy nad tym by pozyskać takich partnerów w Polsce, ale nie mogę podać jeszcze żadnych szczegółów.
A co z Messengerem, który jest na szarym końcu Megapanelu...
- Nie jest wcale na szarym końcu! Jest większy niż nasi niektórzy silni konkurenci - chociażby tacy jak Google i jego GTalk.
...ale jednocześnie dużo mniejszy niż Skype, o Gadu Gadu nie wspominając.
- Nie zrobimy wszystkiego od razu. Naszym priorytetem w tej chwili jest Hotmail. Chociażby dlatego, że łatwiej zmienić konto pocztowe niż komunikator.
Porozmawiajmy chwilę o Windows Phone 7 - kiedy będziemy mogli zobaczyć telefony z tym systemem w polskich sklepach?
- Pod koniec października.
Jacy producenci będą pierwsi?
- HTC, LG, Samsung i Dell pokażą swoje urządzenia w momencie premiery Windows Phone 7, ale nie wiem jeszcze, który z nich jako pierwszy wprowadzi je do sprzedaży.
Dell? Zobaczymy smartfony tej firmy w Polsce?
- To jest raczej pytanie do Della, ale z tego co wiem, przygotowują też produkt na rynki Europy wschodniej.
Rozumiem, że sprzęt pojawi się nie tylko w swobodnej sprzedaży, ale i w kanale operatorskim, czyli w promocjach abonamentowych?
- Nie chcę odpowiadać za operatorów, ale myślę że tak. Windows Phone 7 budzi ich zainteresowanie, już od momentu pierwszej prezentacji [luty 2010 - przyp. MM]. Cały czas prowadzimy rozmowy.
A jeśli jesteśmy już przy Windows Phone 7 - czy sklep z muzyką Zune będzie działał w Polsce?
- Na pewno nie od razu.
Dziękuję za rozmowę.