Twoja babcia przejęła AliExpress. Polscy seniorzy kupują na potęgę
Nowe dane potwierdzają: Polacy kochają zakupy online. Ale nie tylko ci młodsi, którzy nie mogą odkleić się od telefonu czy komputera. Także osoby starsze, które w cyfrowym świecie są od stosunkowo niedawna.

Z nowego badania AliExpress dowiadujemy się, że co czwarty Polak w ciągu ostatnich trzech miesięcy zamówił więcej niż 10 produktów przez internet. Ponad połowa ankietowanych (aż 57 proc.) do zakupów skorzystała z najpopularniejszych platform zakupowych takich jak Allegro, AliExpress oraz Amazon. Zaskoczeniem są też wyniki seniorów. Twoja babcia też siedzi w telefonie i zamawia mnóstwo paczek?
Prawie połowa polskich seniorów regularnie robi zakupy w sieci. Zaskoczenie?
Jeśli myśleliście, że dzisiejsi seniorzy są zacofani i wciąż tylko korzystają z telefonów stacjonarnych lub starych Nokii z przyciskami, to jesteście w błędzie. W erze popularyzacji smartfonów – także tych tańszych, kosztujących nie więcej niż 500 zł – każdy może sobie pozwolić na telefon. Seniorzy aktywnie poznają dzisiejszy świat technologii. I dobrze! Rolą elektroniki jest to, aby była możliwie najbardziej dostępna dla wszystkich.
Smartfon to jednak tylko narzędzie, które pozwala na korzystanie z wielu usług i internetowych funkcji - np. takich jak zakupy online. Nowe badania wskazują, że zakupy online, które jeszcze kilka (kilkanaście), lat temu były domeną młodszych użytkowników obeznanych w nowych technologiach, dziś są standardem praktycznie w każdej grupie wiekowej. Tylko 3 proc. Polaków zadeklarowało, że w ostatnich trzech miesiącach nie wykonało żadnych zakupów.
Tymczasem aż 27 proc. uważa, że przez kwartał zakupiło aż ponad 10 przedmiotów przez internet. Zakupy online odpowiadają niemal połowie wszystkich transakcji zakupowych - w przypadku internetowych jest to 48 proc., a sprzedaż stacjonarna wynosi 52 proc. udziału. Ciekawe jest to, że wśród osób powyżej 55. r.ż. aż 44 proc. zakupów wykonano online. Mimo że wciąż nie możemy mówić o większości - 56 proc. transakcji przeprowadzono na miejscu, wynik pokazuje wzrost popularności platform zakupowych takich jak Allegro, Amazon i AliExpress wśród seniorów.
Seniorzy wcale nie odbiegają od młodszych kupujących
Ciekawe jest to, że jeśli porównamy ten wynik z grupą wiekową 18-24, nie zobaczymy aż tak dużej różnicy. Raport ujawnia, że aż 53 proc. zakupów wykonanych przez młodych dorosłych w ciągu trzech ostatnich miesięcy odbyło się online. Mówimy tu zatem o różnicy na poziomie 9 p.p. Dysproporcja nie jest aż tak duża, jak mogłoby się wydawać. Dane pozwalają jednak wysnuć wniosek - platformy zakupowe online dotarły do świadomości wszystkich grup wiekowych.
Co jeszcze ujawnia nowy raport AliExpress? To, że mężczyźni mają tendencję do wydawania większej sumy na pojedyncze zakupy, a kobiety wykonują zakupy online znacznie częściej. W ciągu ostatnich trzech miesięcy 50 proc. wszystkich zakupów wśród pań odbyło się online (a pozostała połowa na miejscu). Tymczasem w przypadku mężczyzn 46 proc. transakcji zostało zrealizowanych przez internet, a 54 proc. stacjonarnie.
Wiele Polaków spędza nawet cztery godziny tygodniowo, przeglądając oferty i porównując dostępne produkty. Badania jasno wskazują - Allegro, AliExpress oraz Amazon to codzienność, która dla wielu mieszkańców kraju nad Wisłą zastępuje wizyty w sklepach stacjonarnych.
Więcej podobnych artykułów znajdziesz na Spider's Web: