W tej sieci też wrzucisz plastikowe butelki i dostaniesz zniżkę. Maszyny dostarczył InPost
System kaucyjny według planów ma ruszyć w październiku, ale sieci chcą być gotowe wcześniej. Netto dołączyło do sprawdzianu i postawiło pierwsze maszyny. Gdzie je znajdziesz?

Klienci już bardzo chętnie testują nowe rozwiązania. Lidl chwalił się, że zebrał już 15 mln butelek plastikowych PET oraz ponad 1 mln puszek. Szczególnie ta druga liczba może robić wrażenie, że bo puszki wrzucać można było dopiero od lutego, a od kwietnia maszyny są w każdym sklepie.
Również w małych miejscowościach stanęły pierwsze butelkomaty. Sklepy szykują się na październik, kiedy – o ile nie dojdzie do jeszcze jednego opóźnienia – system kaucyjny zacznie obowiązywać na poważnie. Póki co mamy do czynienia z przygotowaniami.
Dołącza do nich Netto, które postawiło dwie maszyny w Warszawie oraz po jednej w Gołkowie i w Grodzisku Mazowieckim. System sprawdzany jest we współpracy z operatorem systemu kaucyjnego PolKa oraz firmą InPost, która dostarczyła automaty.
W niektórych sklepach Netto automaty stoją na zewnątrz, inne w środku
Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem dla klientów jest sprzęt znajdujący się przed wejściem, bo można wyrzucać nawet po godzinach otwarcia, ale pewnie nie wszędzie to możliwe. Na dodatek na tym polegają testy – trzeba sprawdzić każde rozwiązanie.
Jeden z pilotażowych automatów jest mniejszy niż pozostałe. Nic dziwnego, bo sieć analizuje i porównuje, ale gdy już system zacznie obwiązywać, też będziemy mieć do czynienia z urządzeniami różnych rozmiarów.
W dużych sklepach powinniśmy spodziewać się gigantów chłonących torby pełne pustych opakowań. W mniejszych, takich jak np. Żabka, będą to urządzenia niewiele większe od zwykłych pojemników na tradycyjne odpady. Ta uniwersalność systemu kaucyjnego będzie kluczem do sukcesu – chodzi w końcu o to, by śmieci można było oddawać w wielu miejscach. Nie tylko w sklepach, ale i parkach czy plażach.
- System kaucyjny to nie tylko maszyna. To zmiana, która dotyka praktycznie każdego obszaru naszej działalności - od operacji i IT, przez dział handlowy i łańcuch dostaw, po zespół techniczny i wyposażeniowy. Adaptacja systemów, szkolenia pracowników, przygotowanie lokalizacji - to wszystko składa się na całościowy obraz tego przedsięwzięcia – komentuje Jakub Linkowski, kierownik działu wsparcia operacji w Netto Polska.
Czytaj też:
Zdjęcie główne: iwciagr / Shutterstock