REKLAMA

Wniosek o dowód osobisty online. Jak wyrobić dokument tożsamości?

Wniosek o dowód osobisty można złożyć online, choć i tak wizyta w urzędzie będzie konieczna.

pesel
REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że w tym roku przeszło 3 mln Polaków musi wyrobić nowy dowód osobisty. Głównie to dokumenty, które utracą ważność po 10 lat od wyrobienia – czyli przede wszystkim osób urodzonych w 1996 r., ale też tych, które wymieniły stary dowód (tzw. książeczkowy) na nowy, plastikowy. Ministerstwo szacuje, że dotyczy to ponad 2 mln Polaków. Reszta to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument.

REKLAMA

Wniosek o dowód osobisty możesz złożyć online lub osobiście w urzędzie

Trzeba jednak pamiętać o tym, że jeśli składa się wniosek o dowód osobisty online, to i tak trzeba uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie jest 30 dni od złożenia wniosku przez internet.

Do złożenia wniosku o dowód osobisty przez internet potrzebować będziemy profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).

Niezbędne jest również kolorowe zdjęcie w „formie elektronicznej o rozdzielczości minimalnej 492 x 633 piksele i wielkości maksymalnej do 2,5 MB tak, aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość)”. Jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy potrzebny będzie również załącznik z odpowiednim zaświadczeniem.

Złożenie wniosku o dowód osobisty online – jak wygląda

Na stronie gov.pl zamieszczono następującą ściągawkę:

  1. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty.
  2. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
  3. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  4. Wybierz dowolny urząd, w którym w ciągu 30 dni dokończysz składanie wniosku, tj. złożysz odciski palców i podpis. Dane te zostaną zamieszczone w twoim dowodzie. W tym urzędzie odbierzesz też gotowy dowód (w ciągu 30 dni od uzupełnienia wniosku w urzędzie).
  5. Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty.
  6. Dołącz zdjęcie oraz w razie potrzeby inny załącznik.
  7. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie.
  8. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  9. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na 3 sposoby:
  10. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
  11. Idź do urzędu, do którego składasz wniosek o dowód osobisty. W urzędzie złożysz swoje odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną zamieszczone w dowodzie. Masz 30 dni od złożenia wniosku na wizytę w urzędzie. Jeśli tego nie zrobisz, twój wniosek nie zostanie zrealizowany. 

Nowy dowód będzie gotowy w ciągu 30 dni, ale Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, że czasami urzędy wydają go szybciej.  

Więcej o mObywatelu i rządowych aplikacjach przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA

Zdjęcie główne: DarSzach / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA