E-urzędowanie: jakie narzędzia online pomogą Ci w dopełnieniu formalności przy zakupie M?

Lokowanie produktu: GetHome

Zakup mieszkania to bez wątpienia duża ekscytacja z powodu wyboru nowego miejsca, w którym będzie się mieszkać. To również duży stres i konieczność poświęcenia wolnego czasu na analizowanie formalności. Warto wiedzieć, jak przyspieszyć procedury, załatwiając niezbędne urzędowe kwestie w sieci, bez wychodzenia z domu.

mieszkanie

Już sam proces znalezienia wymarzonego lokum może zająć sporo czasu i energii. Niby ofert jest wiele, ale te najlepsze potrafią bardzo szybko zniknąć. Dziś, chcąc mieć większy ogląd na to, co dzieje się na rynku, nie jesteśmy zdani na spacer po mieście i spisywanie numerów telefonów z banerów, które informują o tym, że w danym budynku ktoś ma mieszkanie na sprzedaż. Zacząć można od wpisania w wyszukiwarkę zwykłego hasła w stylu „mieszkania na sprzedaż Wrocław” czy „kawalerki Wrocław”, aby naszym oczom ukazał się przegląd ofert.

Wszystko zaczyna się w sieci

Portale z ogłoszeniami czy grupki na mediach społecznościowych mogą być pomocnym narzędziem, ale znacznie szerszy pogląd dadzą nam specjalistyczne serwisy w sieci, jak choćby strona rynekpierwotny.pl. Pozwala ona przejrzeć planowane, jak i zrealizowane – lub prawie zrealizowane - inwestycje, gdzie nowi właściciele są poszukiwani. Znajdziemy na niej inteligentne rekomendacje, spersonalizowaną mapę (możemy wskazać, gdzie pracujemy albo w którym miejscu jest szkoła dzieci, a system pokaże nam, jak długo zajmie dojazd do potencjalnego mieszkania) czy w końcu porównywarkę ofert z całej Polski – dzięki niej szybko i łatwo można zobaczyć różnicę pomiędzy ofertami.

Inną pomocną platformą jest gethome.pl, zbierającą oferty z rynku pierwotnego oraz wtórnego, w tym także oferty na wynajem. W sieci dostępna jest także specjalna przestrzeń analityczna BIG DATA Rynekpierwotny.pl, dzięki której można przeanalizować popyt na konkretne nieruchomości (co pozwala oszacować, czy np. inwestycja pod tytułem „wynajem mieszkania Wrocław” faktycznie może się nam opłacić), jakie mieszkania trafiły na rynek, w jakim przedziale cenowym i jakie są rynkowe trendy. Choć mogłoby się wydawać, że takie narzędzia skierowane są głównie do branżowych specjalistów, to mogą przydać się też tym, którzy szukają swojego mieszkania.

Dziś sieć pod względem wyszukania wymarzonej inwestycji jest prawdziwą skarbnicą wiedzy i pozwala udzielić odpowiedzi na pytania, które wcześniej wymagałaby rozmowy z fachowcami. Teraz dane mamy na wyciągnięcie ręki. Skoro w znalezieniu mieszkania może pomóc internet i przyspieszyć ten proces, to nic dziwnego, że również najpilniejsze formalności chciałoby się załatwić online.

Na szczęście jest taka możliwość, bo coraz więcej spraw da się wykonać bez wychodzenia z domu

Mając wybrane mieszkanie zapewne mamy już przygotowany budżet albo rozpoczęliśmy proces uzyskiwania kredytu. Jeśli to jeszcze przed nami, warto pamiętać, że przez internet możemy skorzystać z wielu narzędzi pozwalających obliczyć zdolność kredytową czy wysokość rat, więc już na tym etapie sieć pozwoli nam oszacować, na co możemy sobie pozwolić. Kalkulatory przydają się zarówno wtedy, gdy mamy już wybraną konkretną nieruchomość, ale też wówczas, kiedy jesteśmy na etapie rozglądania się czy nawet porównywania ofert. Za ich pomocą obliczymy wysokość raty na podstawie wartości nieruchomości, wkładu własnego, kwoty kredytu oraz okresu spłaty. Kalkulatory biorą pod uwagę również dochody, wydatki i inne spłacane kredyty, dzięki temu dane będą bardzo rzetelne.

 class="wp-image-4256591"

O ile w sieci sprawdzimy, ile może wynieść nas kredyt i czy w ogóle mamy na niego szansę, tak same formalności i konkrety wymagają wizyty w placówce banku. Kredyt na mieszkanie otrzymamy wyłącznie bezpośrednio – nie można wziąć go online.

Warto jednak podkreślić, że wkład własny można przelać na konto sprzedawcy – deweloperowi lub poprzedniemu właścicielowi - internetowym przelewem, co pozwoli na uruchomienie kredytu przez bank. Przelewem rozliczyć możemy także zadatek, czyli kwotę wpłacaną przy zawieraniu umowy przedwstępnej, o ile obie strony zgodzą się na takie rozwiązanie.  Warto pamiętać, że zaliczka jest zwrotna, natomiast zadatek przepada na rzecz dewelopera. W przypadku, gdy ten nie wywiąże się z umowy, mamy prawo domagać się dwukrotnie wyższej kwoty niż wpłacony zadatek.

Tak jak formalności związanych z kredytem hipotecznym nie załatwimy w sieci, tak podobnie jest z umową deweloperską, którą należy podpisać w kancelarii notarialnej

To w zasadzie najważniejszy dokument przy transakcji, bowiem potwierdza on, że deweloper zobowiązuje się do sprzedaży mieszkania. Umowa m.in. zawiera informacje o nieruchomości, terminie rozpoczęcia i zakończenia inwestycji czy informacje o zgodzie banku na kredyt. Właśnie z powodu ważności tych wszystkich kwestii umowa deweloperska musi być sporządzona w formie aktu notarialnego.

Coraz częściej online możemy podpisać za to umowę rezerwacyjną, korzystając ze specjalnych platform zatwierdzających podpisy. Nie jest ona wprawdzie konieczna, ale daje dodatkowe zabezpieczenie, że oferta nam nie umknie. Umowa może zostać do nas przesłana mailowo, więc mamy czas się z nią zapoznać wcześniej i dokładnie sprawdzić bądź też skonsultować ze specjalistą, czy już na tym etapie wszystko się zgadza. Zwracać uwagę trzeba choćby na tytuł prawny dewelopera do nieruchomości.

Ten sprawdzimy dzięki księdze wieczystej. To w niej znajdziemy wszelkie informacje na temat nieruchomości, takie jak położenie, powierzchnia czy przeznaczenie. Właściciel musi dopilnować, aby dane były prawdziwe i aktualne. Każdy ma prawo wglądu do dowolnie wybranej księgi wieczystej, a dostęp znajdziemy w Centralnej Bazie Danych Ksiąg Wieczystych na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Numer księgi wieczystej powinien udostępnić nam właściciel nieruchomości. Gdyby nam to utrudniał, powinien to być znak, że z obiektem może być coś nie tak.

 class="wp-image-4256600"

Zaglądając do księgi wieczystej powinniśmy sprawdzić, czy nieruchomość nie jest obciążona hipoteką, czy deweloper bądź sprzedawca faktycznie jest właścicielem oraz czy wszystkie dane są aktualne. Do bazy warto zajrzeć przed podpisaniem umowy, aby mieć gwarancję, że status prawny się nie zmienił. Fakt, że Centralna Baza Danych Ksiąg Wieczystych od kilku lat znajduje się w sieci jest niewątpliwym ułatwieniem podczas dokonywania transakcji

W przypadku nowych inwestycji nieruchomość może nie mieć jeszcze księgi wieczystej. Do założenia jej dochodzi wówczas u notariusza, podczas kupna mieszkania. Można też złożyć wniosek w Sądzie Rejonowym właściwym dla miejsca położenia nieruchomości.   

Czytaj więcej o umowach zawieranych podczas zakupu mieszkania:

Kiedy już będziemy mieć własne mieszkanie, jedną z pierwszych rzeczy, które powinniśmy zrobić, to ubezpieczenie nieruchomości

Bez problemów zrobimy to w sieci. Skorzystać możemy ze specjalnych kalkulatorów obliczających wycenę, znajdziemy porównywarki ofert, a w końcu wykupimy konkretną polisę. Warto korzystać z takich narzędzi. Na podstawie wprowadzonych przez nas danych – są to m.in. rodzaj nieruchomości, piętro, rok budowy, powierzchnia czy informacja na temat tego, czy będzie trwale zamieszkana – zobaczymy możliwe propozycje. Ubezpieczenie możemy pozyskać w serwisie banku, którego jesteśmy klientami. Cały proces przeprowadzimy online. Na wszelki wypadek zalecamy sprawdzić oferty innych ubezpieczycieli, aby mieć gwarancję, że wybierzemy najlepszą możliwą dla siebie ofertę. Proces jest szybki i łatwy.  

Innym istotnym elementem jest zameldowanie się w nowym miejscu zamieszkania. Aby móc zrobić to przez internet potrzebujemy Profil Zaufany i telefon komórkowy, ewentualnie e-dowód z certyfikatem podpisu osobistego. Do meldunku niezbędny będzie jeszcze numer księgi wieczystej lokalu. Wszystko to odbywa się na stronie gov.pl, a szczegóły można przeczytać na stronie internetowej rządu.

 – Wniosek złożyłem w sieci, a po dwóch dniach przyszła informacja, że jestem zameldowany – opowiada mi Wojciech, który niedawno stał się właścicielem pierwszego mieszkania, chwaląc prostotę systemu i jego sprawne działanie.

W nowym mieszkaniu, do którego się wprowadzamy, może nie być jeszcze licznika. Wówczas umowę na prąd da się podpisać przez sieć. Wniosek o zawarcie umowy na prąd w całości można złożyć online, a cała procedura zajmuje średnio 20 minut. Jeśli nie mamy jeszcze licznika, w dokumencie trzeba będzie dołączyć Kartę Danych Technicznych, którą otrzymuje się od dewelopera. Umowę online podpiszemy też na gaz.

 class="wp-image-4256603"

Za pomocą internetowych formularzy można wypełnić także deklarację związaną z podatkiem od nieruchomości

Wzór dokumentu pobiera się z sieci z serwisu podatki.gov.pl, a następnie wysyła przez internet poprzez ePUAP. Nie jest konieczna wizyta w urzędzie.

Z bardziej przyjemnych rzeczy, które możemy znaleźć w sieci, są oferty na wykończenie wnętrz. Rzecz jasna nie każdy musi z tego typu usług korzystać, ale gdy się na to zdecydujemy wiele problemów znika z naszej głowy. Przy pomocy pakietowych usług architektów i projektantów wnętrz od razu znamy kosztorys wykończenia mieszkania, mamy gwarancję terminu odbioru, a wszystkie kwestie związane z pracami spadają na stronę wykonawcy. Wyszukiwarkę ofert firm i architektów z całej polski znajdziemy na rynekpierwotny.pl.

Jak widać wiele spraw możemy załatwić bez wychodzenia z domu, mając dostęp do internetu. Dzięki temu niezbędne formalności zajmą nam mniej czasu, niż w sytuacji, gdy za każdym razem musielibyśmy fatygować się w konkretne miejsce.

Artykuł powstał we współpracy z serwisami Rynekpierwotny.pl i GetHome.pl.

Lokowanie produktu: GetHome
Najnowsze
Zobacz komentarze