Na tym zdjęciu fotograf uchwycił coś niezwykłego. Potrafisz dostrzec zagrożenie?
Takie ujęcia to rzadkość. Fotografom udało się uchwycić niecodzienny widok na kanale La Manche. W pobliżu kolosalnego kontenerowca przepływał na powierzchni morza okręt podwodny. Potraficie dostrzec go na zdjęciu?
Podczas powrotu z Morza Śródziemnego na Morze Bałtyckie fotografom udało się zrobić zdjęcie rosyjskiego okrętu podwodnego. Jednostka o nazwie Krasnodar płynęła z Tartusu do Kronsztadu na powierzchni w towarzystwie holownika morskiego Siergiej Bałk. Fotografom udało się uchwycić okręt podczas jego przechodzenia przez Kanał La Manche.
Przejście przez Kanał La Manche na powierzchni jest trudne ze względu na duży ruch statków na tym akwenie. Dodatkowo większość przejścia utrudniała zapadającą ciemność i brak transpondera, który umożliwia lokalizację cywilnych jednostek. Zdaniem specjalistów istniało duże ryzyko, że rosyjski okręt mógł zwyczajnie zderzyć się z jakimś statkiem. W pierwszym momencie dość trudno to dostrzec czarny i niewielki okręt podwodny na tle gigantycznego kontenerowca. Zdjęcie możecie zobaczyć niżej.
Okręty podwodne klasy Kilo
Okręt podwodny na zdjęciu to rosyjska jednostka klasy Kilo o nazwie Krasnodar. Weszła ona do służby w 2015 r. Klasa Kilo powstała w latach 70. XX wieku jako odpowiedź na rozwój zachodnich okrętów podwodnych napędzanych energią atomową. Radzieccy konstruktorzy postawili na prostotę, niezawodność i niski poziom hałasu, który jest kluczowy dla ukrycia się przed wrogimi sonarami.
Więcej ciekawych historii o okrętach podwodnych znajdziesz na Spider`s Web:
Pierwsza wersja okrętu otrzymała oznaczenie Projekt 877 Pałtus (halibut), a w kodzie NATO - Kilo. Weszła do służby w 1980 r. i była produkowana do połowy lat 90., kiedy to zastąpiła ją ulepszona wersja Projekt 636 Warszawianka (od rewolucyjnej pieśni o tym samym tytule), znana na Zachodzie jako Improved Kilo. W połowie lat 2010. rosyjska marynarka wojenna wprowadziła kolejną modernizację okrętu, oznaczoną jako Projekt 636.3 lub Improved Kilo II. Do tej klasy należy właśnie Krasnodar.
Okręty klasy Kilo mają dwukadłubową konstrukcję z sześcioma wodoszczelnymi przedziałami. Ich długość wynosi od 70 do 73,8 m, a szerokość 9,9 m. Wyporność na powierzchni wynosi do 2350 t. Napęd stanowi silnik elektryczny o mocy do 6800 KM, zasilany przez dwa generatory diesla o mocy po 1000 kW każdy. Okręty mają jedną śrubę o sześciu lub siedmiu łopatach o stałym skoku. Prędkość na powierzchni wynosi 17 węzłów (31 km/h), a pod wodą 20 węzłów (37 km/h). Głębokość testowa wynosi 240 metrów, a maksymalna 300 metrów. Załoga liczy 52 osoby.
Okręty klasy Kilo są uzbrojone w sześć wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm, z których mogą wystrzeliwać osiemnaście torped lub dwadzieścia cztery miny. Niektóre wersje okrętu mogą również przenosić cztery pociski manewrujące Kalibr lub Klub, zdolne do atakowania celów lądowych, nawodnych i podwodnych.
ORP Orzeł - polski okręt klasy Kilo
Polska marynarka wojenna posiada jeden okręt klasy Kilo, który otrzymał nazwę ORP Orzeł. Jest to trzeci okręt w historii polskiej floty, który nosi to imię, po dwóch wcześniejszych okrętach podwodnych z lat 1938 i 1962. ORP Orzeł należy do wersji Projekt 877E, która została zaprojektowana specjalnie dla polskiej marynarki wojennej. Został zbudowany w stoczni Admiralicja w Sankt Petersburgu i zwodowany w 1986 r. Do służby wszedł w 1987 r. i od tego czasu jego bazą jest Gdynia.