To jest odlot. Boeing wykorzystał silnik gry wideo do modernizacji bombowców strategicznych
Fortnite to jedna z najpopularniejszych gier wideo na świecie, która przyciąga miliony graczy. Gra została stworzona przez firmę Epic Games, która opracowała również własny silnik graficzny o nazwie Unreal Engine. Silnik ten jest używany nie tylko do tworzenia gier, ale także do produkcji filmów, animacji, symulacji i innych zastosowań. Jednym z nich jest modernizacja amerykańskich bombowców strategicznych Boeing B-52 Stratofortress.
B-52 to legendarny samolot, który służy w siłach powietrznych USA od 1955 r. Jest to bombowiec, zdolny do przenoszenia broni konwencjonalnej i jądrowej. B-52 brał udział w wielu konfliktach zbrojnych, takich jak wojna w Wietnamie, wojna w Zatoce Perskiej czy operacja Enduring Freedom w Afganistanie. Pomimo swojego wieku, B-52 nadal pozostaje kluczowym elementem amerykańskiej strategii obronnej i ma być eksploatowany do 2050 r.
Aby zapewnić B-52 wysoką gotowość bojową i dostosowanie do współczesnego pola walki, Boeing prowadzi program modernizacji tych samolotów. Jednym z jego elementów jest zastąpienie starych silników TF-33 samolotu B-52H i wprowadzenie nowych silników Rolls-Royce’a F-130. Program modernizacji obejmuje jednak znacznie więcej niż tylko wymianę silnika, ponieważ Boeing wymieni także wyświetlacze, kokpity i inne systemy awioniki w samolocie.
Więcej na temat bombowców przeczytasz na Spider`s Web:
- Bombowce B-52 będą latać 100 lat. Wkrótce dostaną potężne silniki
- Wielki i ociężały bombowiec kontra mały i zwinny myśliwiec. Ta historia zakończyła się inaczej niż myślisz
- B-21 zaprezentowany światu. Jest niesamowity. Oto 10 faktów o tym bombowcu
- A-12. Ten niezwykły bombowiec wyglądał jak latający chips. Okazał się workiem bez dna
Unreal to imponujące narzędzie
Aby zobaczyć, jak nowe silniki Rolls-Royce F-130 będą działać w bombowcach Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, producent samolotu sięgnął po Unreal Engine 5, oprogramowanie obsługujące strzelankę Fortnite. Środowisko 3D silnika gry umożliwia pilotom i mechanikom wirtualną interakcję z cyfrową reprezentacją zmodernizowanego B-52, na przykład uruchamianie i wyłączanie silnika.
Silnik Unreal Engine pozwala na generowanie wysokiej jakości grafiki 3D, fizyki, dźwięku i interakcji w czasie rzeczywistym. Jest to znacznie tańsze i szybsze niż budowa tradycyjnych symulatorów lotu lub przeprowadzanie testów na prawdziwych samolotach.
To naprawdę imponujące i potężne narzędzie. Środowisko wirtualne zapewnia Siłom Powietrznym bezprecedensowy dostęp do modyfikacji na wczesnym etapie i przekazuje Boeingowi informacje zwrotne na długo przed rozpoczęciem modernizacji samolotu.
– powiedziała Jennifer Wong, starszy dyrektor ds. bombowców w Boeingu.
Nie tylko bombowce
Boeing nie jest jedyną firmą, która korzysta z silnika Unreal Engine do celów wojskowych. Inne przykłady to symulator helikoptera Apache dla armii USA, system szkolenia pilotów F-35 dla sił powietrznych Izraela czy platforma treningowa dla żołnierzy piechoty morskiej USA. Silnik Unreal Engine jest również używany przez agencje rządowe i organizacje naukowe do tworzenia wirtualnych scenariuszy dla astronautów, lekarzy, policjantów czy strażaków.
Fortnite to nie tylko gra, ale także potężne narzędzie technologiczne, które może mieć wiele zastosowań poza rozrywką. Boeing pokazuje, że silnik gry Fortnite może pomóc w modernizacji jednego z najstarszych i najważniejszych samolotów wojskowych na świecie. To kolejny dowód na to, że granice między grami a rzeczywistością są coraz bardziej płynne.