REKLAMA

Bombowce B-52 będą latać 100 lat. Wkrótce dostaną potężne silniki

Siły Powietrzne USA wymieniają silniki legendarnych bombowców B-52, które napędzają te samoloty od 1962 r. Maszyny przejdą gruntowną modernizację, która sprawi, że bombowce zyskają drugą młodość.

Bombowce B-52 będą latać 100 lat. Wkrótce dostaną potężne silniki
REKLAMA

B-52 to ikona nie tylko lotnictwa amerykańskiego, ale lotnictwa w ogóle. Potężny, ośmiosilnikowy samolot przez cała Zimną Wojnę służył jako atomowy straszak na Związek Sowiecki.

REKLAMA

W najgorętszych latach B-52 pełniły całodobowe dyżury krążąc nad biegunem północnym z bronią atomową na pokładzie, gotowe w każdej chwili odpowiedzieć na atak.B-52 latały nad Wietnamem, Irakiem, Syrią i Afganistanem. USA chcą, by te bombowce służyły w sumie 100 lat, do lat 2050.

B-52 z nowymi silnikami

Boeing udostępnił nagranie wideo informujące o zakończeniu testów nowych gondoli silników w tunelu aerodynamicznym. Nowe gondole, czyli połączone ze skrzydłami części maszyny, w których montuje się silniki, zaprojektowane zostały w związku wymianą silników z Pratt & Whitney TF33- PW-103 na Rolls-Royce F130.

Testy nowych gondoli silników.

Na uwagę zasługuje również pierwszy rendering przedstawiający zmodernizowany bombowiec. Widać na nich gondole silnikowe, z których każda zawiera dwa silniki, zamontowane wyżej i wysunięte dalej do przodu niż gondole silników Pratt & Whitney TF-33.

Wymiana silników i modyfikacja bombowców B-52 jest niezbędne jeśli flota bombowców ma latać przez następne dekady. To najważniejsza modernizacja B-52 od dziesięcioleci.

 class="wp-image-2513283"
Rolls-Royce F130

Nowe silniki F130 zwiększą zasięgu samolotu, poprawią jego osiągi, zmniejszą zużycie paliwa oraz zmniejszą koszty i obciążenia związane z konserwacją i logistyką.

Nie tylko nowe silniki

Rendering pokazuje również przebudowaną przednią część samolotu, w tym jego nos. B-52 odzyskał klasyczny wygląd. Całkowicie usunięto parę owiewek na nosie maszyny, które zostały dodane do wariantów B-52G i B-52H w latach 70.

Znajduje się w nich system elektrooptyczny AN/ASQ-151 (EVS), przy czym po prawej stronie zamontowany jest system Hughes AN/AAQ-6 z kamerą na podczerwień (FLIR), a po lewej stronie system telewizji działającej w słabym oświetleniu (LLLTV) Westinghouse AN/AVQ-22. Głównym celem EVS jest pomoc załogom w bezpiecznym lataniu na bardzo małych wysokościach.

Rozwiązanie te zastąpione zostanie przez radar zasobnik celowniczy Litening lub Sniper, który B-52 może przenosić na pylonie skrzydeł (zasobniki te przenoszą też myśliwce i samoloty szturmowe).

B-52 będzie wyposażony w radar AGP-79B4 używany przez F/A-18E/F Super Hornet. Nowy radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) poprawi orientację załogi w terenie, dając B-52 lepszą zdolność do identyfikowania celów i wykrywania zagrożeń.

Oprócz nowych silników i radaru B-52 otrzyma zmodernizowany hybrydowy kokpit analogowo-cyfrowy, nowy system sterowania silnikiem, liczne usprawnienia dotyczące komunikacji i nawigacji.

Na wizualizacji widoczne są również dwa duże garby na szczycie kadłuba, w pobliżu skrzydeł, jednak nie wiadomo co mogłoby się w nich znajdować.

Załoga odmłodzonych bombowców zostanie zmniejszona z pięciu do czterech osób. Zmodernizowany bombowiec otrzyma oznaczenie B-52J lub B-52K.

Siły Powietrzne USA planują przyjęcie pierwszej partii zmodyfikowanych bombowców B-52 w latach 2026-2027, z wstępną zdolnością operacyjną oczekiwaną w 2030 r. Nowe silniki pozwolą na pozostanie B-52 w linii co najmniej do lat 50 tego wieku.

B-52 to latający gigant

Pierwsza wersja wielkoseryjna B-52B weszła do służby w 1955 r. Najmłodszy bombowiec Boeing B-52 Stratofortress w służbie Sił Powietrznych USA skończy 26 października 2022 r., 60 lat.

W latach 1952-1962 Boeing zbudował w sumie 744 samoloty B-52, w ośmiu różnych modelach. Flota B-52 Sił Powietrznych USA składa się dziś z 76 samolotów w wersji H – dwa samoloty testowe służą w bazie Sił Powietrznych Edwards w Kalifornii, a 74 samoloty przydzielone są do bazy Minot w Północnej Dakocie (5. Skrzydło Bombowe) oraz do bazy Barksdale w Luizjanie (2. Skrzydło Bombowe).

 class="wp-image-2513301"
Boeing B-52 Stratofortress
REKLAMA

Bombowiec B-52 ma udźwig 31,5 tony i może zabrać na pokład całą gamę różnorodnego uzbrojenia, od klasycznych bomb, przez miny morskie, pociski hipersoniczne, pociski manewrujące, po broń atomową.

Samolot ma 48,5 m długości, 56,4 m szerokości i blisko 19 metrów wysokości. Maszyna zabiera 181 tys. litrów paliwa i potrzebuje lotniska o długości 3 km żeby wystartować.  

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA