Wojsko w Himalajach z polskimi samolotami. Tak wysoko nie poleci nikt inny
Od lasów tropikalnych Ameryki Południowej, przez Morze Bałtyckie, Himalaje, aż po dżungle Azji Południowo-Wschodniej. W takich warunkach działają polskie wojskowe samoloty transportowe M28 Bryza.
Nepal to jeden z najtrudniejszych obszarów dla lotnictwa. Ponad 80 proc. powierzchni kraju pokrywają góry o średniej wysokości ok. 6000 m n.p.m. Miejsca na lotniska nie ma wiele, a jeśli już istnieją, są niezwykle krótkie. Rozrzedzone na wyższych pułapach powietrze utrudnia wzniesienie się w powietrze samolotom i śmigłowcom.
W tych skrajnie trudnych warunkach doskonale sprawują się polskie, wojskowe samoloty transportowe M-28 Bryza. M28 to sprawdzony, wytrzymały i niezawodny samolot krótkiego startu i lądowania (STOL). Może operować z dowolnych pasów startowych i lądowisk niedostępnych dla innych statków powietrznych, a także latać w ekstremalnych warunkach klimatycznych i temperaturach od -50 do + 50 stopni Celsjusza.
Dwa samoloty M28, pakiet szkoleń lotniczych, pakiet części zamiennych, sprzęt medyczny oraz przebazowanie z fabryki w Mielcu do Katmandu w Nepalu zostanie sfinansowane przez rząd Stanów Zjednoczonych.
Samoloty zostaną skonfigurowane zgodnie z zamówieniem. Jeden służyć będzie jako cargo, a drugi do ewakuacji poszkodowanych (CASEVAC). Oba samoloty trafią na stan armii Nepalu.
Nepal posiada już trzy samoloty M28 w swojej flocie. Dwa z nich zostały dostarczone dzięki funduszom rządu Stanów Zjednoczonych w ramach programu Foreign Military Financing w 2019 r.
Na całym świecie, w kilkunastu krajach, wykorzystywanych jest obecnie ponad 100 samolotów M28, zarówno w konfiguracjach komercyjnych, jak i wojskowych. Bryza używana jest także przez polskie Siły Powietrzne oraz Marynarkę Wojenną, zarówno do rozpoznania morskiego, zwiadu, jak i do celów transportowych.
M28 używany jest także przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych w wersji PZL C-145A Skytruck. Amerykanie mają na swoim wyposażeniu około 16 tych samolotów. Ze względu na niezwykle krótki start (około 400 m) i krótkie lądowanie (około 300 m) samolot ten idealnie nadaje się do wykorzystywania na nieprzygotowanych lotniskach lub do wspierania sił specjalnych. PZL zademonstrował nawet lądowanie na długości 156 m.
Samolot M28 waży 7500 kg i może być wyposażony w 19 miejsc pasażerskich lub przewozić do 2300 kg ładunku, a także wykonywać misje spadochronowe dzięki tylnym drzwiom. Dwuosobowa załoga może przełączać się między konfiguracją pasażerską i towarową w ciągu 7 minut.
M28 produkowany jest w PZL Mielec, który należy do koncernu Lockheed Martin.