REKLAMA

Latający samochód? Wojsko miało coś takiego 65 lat temu

Są wynalazki wyprzedzające swoje czasy. Do takich należy z pewnością latający samochód terenowy. Konstrukcja nawet dzisiaj imponuje śmiałymi rozwiązaniami i możliwościami.

Latający samochód? Wojsko miało coś takiego 65 lat temu
REKLAMA

W latach 50. ubiegłego wieku pomysł na latający samochód terenowy rozpalał wyobraźnię amerykańskich generałów. Pojazd mknący z duża prędkością nad niemal każdym rodzajem terenu byłby niezwykle pomocny na polu walki. Chodziło nie tylko o możliwość szybkiego natarcia, ale także o transport zaopatrzenia czy ewakuację rannych.

Zaprojektowania maszyny podjęła się firma Piasecki. W założeniu latający jeep miał być mniejszy i łatwiejszy w pilotażu niż helikopter. Lot na niskim pułapie pozwalał mu uniknąć wykrycia przez radar. 

Jeden z pomysłów na latającego jeepa
REKLAMA

Inżynierowie zaprojektowali pojazd z możliwością pionowego startu i lądowania. Napędzały go dwa wirniki, każdy z trzema łopatami. Wirniki znajdowały się z przodu i tyłu maszyny, oba zabudowane osłoną przypominającą pierścień. Na środku znajdowało się miejsce dla kierowcy i pasażera.

Pierwsza, z dwóch zamówionych przez wojsko latających terenówek, oznaczona jako Piasecki VZ-8P Airgeep, odbyła lot 22 września 1958 r.

VZ-8P Airgeep

Drugi prototyp został zbudowany według zmodyfikowanego projektu. Maszynę oznaczono przez biuro Piaseckiego jako Sikorski VZ-8P (B) Airgeep II. W porównaniu z pierwszą wersją pojazd był mocno udoskonalony. Napęd zapewniały dwa, a nie jeden, silniki Artouste, a w związku z tym pojazd mógł wznieść się na wysokość nawet 1000 m i osiągać prędkość do 130 km/h.

Dlatego też w drugim prototypie zainstalowano fotele katapultowe dla pilota i drugiego pilota/strzelca. Zwiększyła się też ilość zabieranego ładunku oraz pojawiły się trzy siedzenia dla żołnierzy desantu. 

Latający jeep został również wyposażony w trójkołowe podwozie z napędem, aby zwiększyć mobilność na lądzie. Pierwszy lot Airgeep II odbył się 15 lutego 1962 r.

REKLAMA

Projekt biura Sikorskiego pokonał konkurencyjne maszyny Chrysler VZ-6 i Curtiss-Wright VZ-7.

Mimo obiecujących wyników testów armia zdecydowała, że ​​koncepcja latającego jeepa jest nieodpowiednia dla współczesnego pola bitwy i zamiast tego skoncentrował się na rozwoju konwencjonalnych śmigłowców.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T12:17:35+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA