REKLAMA

Polacy chcą budować mosty ze zużytych turbin wiatrowych. Mają już plan

Recykling zużytych turbin jest problematyczny. Naukowcy na całym świecie szukają sposobu na to, aby nie marnować materiału, którego niestety nie brakuje. Dr inż. Mateusz Rajchel z Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej ma bardzo ciekawy pomysł na to, by turbiny tworzyły nowe konstrukcje.

turbina wiatrowa
REKLAMA

80 proc. części turbiny wiatrowej można zrecyklingować, ale pozostałe 20 proc. stanowi duży problem. Będzie on tylko rósł, bowiem powoli zbliżamy się do momentu, w którym kończy się termin przydatność maszyn stawianych w momencie, gdy farmy wiatrowe dopiero raczkowały. Na przykład według szacunków w samych tylko Niemczech w 2024 w odstawkę pójdzie aż 70 tys. łopat wiatraków. Istnieje obawa, że w wielu miejscach na świecie trafią na wysypiska lub – co jeszcze gorsze – będą pozostawiane gdzie popadnie.

Naukowcy chcą temu zapobiec. Potencjalnie turbiny wiatrowe mogą zyskać drugie życie jako szkło, powierzchnia blatu kuchennego, pieluchy lub nawet... żelki. Kolejną propozycję mają rodzimi naukowcy. Zespół kierowany przez dr inż. Mateusza Rajchela z Politechniki Rzeszowskiej otrzymał grant w ramach programu Lider XIII finansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Budżet projektu wynosi 1,3 mln zł.

REKLAMA

Mosty z turbin wiatrowych

Projekt dotyczy wykorzystania materiałów z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego (fibrobetonu) w lekkich i trwałych dźwigarach hybrydowych przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych. Jak czytamy na stronie politechniki:

Daje możliwość prefabrykacji, stworzenia alternatywnych (tańszych) rozwiązań do budowy mostów wraz z efektywnym systemem monitoringu stanu technicznego. Dźwigary połączą w sobie znakomite cechy kompozytów FRP na rozciąganie we współpracy z fibrobetonem mającym wysoką wytrzymałość na ściskanie. Nieregularny kształt WTB może powodować dodatkowy materiał odpadowy, który będzie przeznaczony w formie rozdrobnionej jako zbrojenie rozproszone betonu.

REKLAMA

Powstałe w ten sposób dźwigary hybrydowe mają być znacząco tańszą i trwalszą alternatywą dla obecnie stosowanych tradycyjnych przęseł betonowych, zespolonych czy stalowych. Wdrożeniem projektu po jego zakończeniu będzie realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi publicznej. Kiedy? Rozpocznie się 1 stycznia 2023 r. w Katedrze Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, a ma zostać zrealizowany w ciągu 36 miesięcy.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-27T18:42:43+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T14:54:23+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T14:46:30+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T09:39:05+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T06:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T16:33:07+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T14:37:09+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T12:27:29+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA