REKLAMA

Francuzi ostrzegają: Rosjanie psują GPS w samolotach. I to przypadkiem

Francuzi donoszą, że rosyjskie wojsko może aktywnie blokować sygnały GPS wykorzystywane przez linie lotnicze w Europie. Apelują o przygotowanie innego systemu nawigacji.

gps-samoloty-francja-rosja-wojna-ukraina
REKLAMA

Z jednej strony firmy z Francji robią, co mogą, aby nie nakładać sankcji na Rosję, a z drugiej to właśnie ten kraj ostrzega przed zakłócaniem sygnału GPS przez rosyjskie wojsko. Jak podaje Bloomberg, urzędnicy z Naczelnej Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego (DGAC) podkreślają, że należy mieć zawsze w odwodzie osobny system do nawigacji samolotów cywilnych, który byłby niezależny od wykorzystywanych dzisiaj satelitów.

Czytaj też: GLONASS, taki rosyjski GPS, nie dostaje już danych od Polaków. Nasze pomiary pozwalały lokalizować satelity

Rosjanie majstrują przy sygnale GPS

REKLAMA

Francuzi podkreślają, że od wybuchu wojny w Ukrainie problemy z działaniem GPS-u zgłaszają piloci latający w okolicy Morza Czarnego, wschodniej Finlandii oraz obwodu kaliningradzkiego. Jak podaje Benoit Roturier, czyli szef działu nawigacji satelitarnej w DGAC, zakłócanie przyrządów pomiarowych ma być pokłosiem działań rosyjskiego wojska. Co jednak ciekawe, to wcale nie oznacza, że taki był cel.

Rosjanie pod wodzą dyktatora i zbrodniarza wojennego Władimira Putina wcale nie muszą intencjonalnie zakłócać osprzętu samolotów. Problem może być skutkiem ubocznym tego, że w swoich ciężarówkach wojsko Federacji Rosyjskiej wozi teraz sprzęt służący do zakłócania rakiet, które wykorzystują sygnał GPS do namierzania celów, aby chronić swoje pojazdy oraz swoich żołnierzy.

Jak dotąd problemy z GPS-em w okolicach rosyjskich granic nie przyczyniły się do żadnej niebezpiecznej sytuacji związanej z cywilnymi samolotami.

Samoloty są tak skonstruowane, aby nawet przy złych wskazaniach z czujników piloci mogli sobie poradzić z bezpiecznym lotem i posadzeniem maszyny na ziemi dzięki systemom nawigacji inercyjnej. Niestety w wyniku działania Rosji obecnie mogą mieć problem z niepotrzebnymi sygnałami alarmowymi w kokpicie, które mogą ich rozproszyć w trakcie pracy, ale jak na razie sobie z tym radzą.

REKLAMA

Mimo to Francuzi apelują o to, aby europejskie linie lotnicze oraz rządy przygotowały się na scenariusz, w którym dostęp do GPS-u nie będzie możliwy. Nie są w dodatku pierwsi, bo już wcześniej pojawiały się sygnały, że w związku z wojną w Ukrainie mogą pojawić się problemy z systemami nawigacji satelitarnej, z których korzystają cywilne samoloty.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-05T12:41:18+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:19:49+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T11:07:20+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:49:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T08:07:15+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:42:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T19:22:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T18:12:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T17:29:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T16:54:36+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T16:29:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T15:32:52+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T14:45:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:20:05+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:01:12+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T11:11:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T10:27:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T09:06:10+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T08:45:30+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA