Chiny zawieszają pozwolenia dla nowych gier i wzywają gigantów na dywanik. Skończyła się miękka gra
Chińskie władze postanowiły powiedzieć „dość” rosnącemu problemowi uzależnienia młodzieży od gier komputerowych. Wezwały na dywanik rodzimych gigantów i wymusiły zmiany.
W Chinach skończyła się miękka gra. Po tym, jak w ubiegłym miesiącu władze radykalnie ograniczyły możliwość grania nieletnim (do 3 godzin tygodniowo), Centralny Rząd Ludowy wezwał do siebie przedstawicieli największych firm, zajmujących się gamingiem i mediami: w tym Tencenta i NetEase.
To kolejny wyraźny sygnał dla chińskiej branży nowych technologii. Tamtejsze władze ostro wzięły się do pracy i zdążyły już usunąć z sieci najpopularniejszych influencerów, zaostrzyć przepisy dla platform sharing economy i ograniczyć czas grania w gry wideo. Wszystko to opisujemy w najnowszym reportażu Sylwii Czubkowskiej. Zajrzyj do niego, warto: „Chiny postanowiły wychować sobie idealne, cyfrowe społeczeństwo. Xinternet wykluwa się na naszych oczach”.
Celem spotkania było wymuszenie na gigantach drastycznej zmiany kierunku rozwoju gier i mediów w Chinach. Jak podaje Reuters, Rada Państwa zażyczyła sobie, aby firmy skupiły się raczej na rozwoju i innowacjach, zamiast napędzaniu niezdrowej konkurencji. Ponadto firmy mają przestać skupiać się wyłącznie na wzroście i zarobkach, co zdaniem rządu skutkuje projektowaniem gier w taki sposób, by uzależniać od nich graczy.
Tuż po spotkaniu giełdowe akcje firm gamingowych z Chin znacząco spadły. Na razie nie wiadomo, jakie będą konkretne następstwa tego spotkania i do jakich regulacji posunie się rząd, by te następstwa wymusić. Pierwsze aktywne działania po stronie władz zaszły jednak już dziś – South China Morning Post donosi, iż władze tymczasowo wstrzymują certyfikację nowych gier online. Według źródeł nie wiadomo, jak długo potrwa to zawieszenie, ale przez jakiś czas w Chinach nie ukażą się nowe gry sieciowe (w tym mobilne).
W tym szaleństwie jest metoda.
Jakkolwiek działania chińskiego rządu mogą wydawać się bardzo radykalne i bez dwóch zdań tylko autorytarny rząd może posunąć się do takich kroków, samo podejście jest… zaskakująco racjonalne. Chiny uderzają bowiem w samo źródło problemu: korporacje tworzące gry od początku do końca nastawione na zysk i uzależnienie graczy. Gry typu pay-to-win, zdominowane przez mikrotransakcje, to rak branży. Niestety są one projektowane tak zmyślnie, że ich popularność wciąż rośnie, podobnie jak problem uzależnienia od gier wśród młodzieży. I chociaż na graczy też nakładane są ograniczenia, tak polityka władz chińskich nie robi z nich jedynych winnych tego stanu rzeczy, lecz realnie dostrzega prawdziwą przyczynę problemu i stara się z nią walczyć.