Bakterie nie zawsze są takie złe. Naukowcy odkryli szczep, który usuwa z wody trujące metale

Oczyszczanie wody pitnej z trujących związków chemicznych może wkrótce stać się technologią na wagę złota. Szacunki wskazują bowiem, że już w 2050 r. jedna na cztery osoby może mieć problem z dostępem do czystej wody pitnej.

23.09.2021 05.47
bakterie oczyszczające wodę

Naukowcy z Indyjskiego Instytutu Technologicznego (IIT-BHU) odkryli szczep bakterii, który jest w stanie oczyszczać wodę z toksycznych jonów chromu sześciowartościowego. Co więcej, proces oczyszczania jest bardzo prosty, ekologiczny i nie wymaga sprzętu. Bakterie nazwane przez naukowców microbacterium paraoxydans strain VSVM IIT (BHU) są w stanie skutecznie oddzielić ów toksyczny metal od wody.

To niezwykle cenne odkrycie dla milionów ludzi, szczególnie zamieszkujących kraje rozwijające się, w których dostęp do dobrej jakości, czystej wody jest utrudniony. Jony chromu w wodzie pojawiają się w okolicach zakładów przemysłowych. Osoby, które korzystają z takiej wody narażone są na liczne problemy zdrowotne, począwszy od uszkodzeń wątroby czy nerek, na niepłodności i nowotworach kończąc. Masowe oczyszczanie wody z tego związku może uchronić miliony ludzi przed problemami ze zdrowiem.

Odkryty szczep bakterii microbacterium paraoxydans strain VSVM IIT łatwo hodować w wodzie z jonami chromu.

Bakterie wyjątkowo dobrze znoszą wysokie stężenia chromu i stosunkowo szybko go usuwają z wody. Co więcej, po zakończeniu procesu oczyszczania, oddzielenie czystej wody od bakterii nie wymaga stosowania jakiegokolwiek specjalistycznego sprzętu czy środków chemicznych.

Jak donosi dziennik Hindustan Times naukowcy testowali zdolność bakterii microbacterium paraoxydans strain VSVM IIT do usuwania chromu na wodzie pozostawionej po procesach przemysłowych oraz na syntetycznych ściekach. Wyniki eksperymentu były więcej niż zadowalające. Bakterie skutecznie usuwały z wody cały chrom (VI).

Wyniki badań opublikowano w periodyku naukowym Journal of Environmental Chemical Engineering.