Były antysmogowe chodniki i budynki. Pierwsze miasto w Polsce z torami, które jedzą smog
Częstochowa przebudowuje torowisko tak, aby tory mogły brać aktywny udział w oczyszczaniu powietrza. Nie ma jeszcze w Polsce miasta, które zdecydowałoby się na podobny krok.
Specjalna technologia zostanie wykorzystana na ponad 1030 metrach torowiska. Jej działanie oparte jest na wykorzystaniu betonu katalitycznego.
Głównym elementem działania biocementu jest tlenek tytanu
- Tlenki azotu są przez niego wychwytywane i zamieniane pod wpływem światła w jony azotanu. Następnie, pod wpływem reakcji z wodorotlenkami wapnia, które znajdują się na powierzchni płyty prefabrykowanej, dochodzi do zamiany w sole, które są bezpieczne, a następnie pod wpływem deszczu, wszystko to spływa do kanalizacji - wyjaśnia Andrzej Bywalec, przedstawiciel firmy Contrail, której udało się wprowadzić na rynek innowacyjny produkt.
Kiedy świeci słońce, w wyniku fotokatalizy ulega neutralizacji ok. 90% tlenków azotu, a także aldehydów, benzenu i innych związków organicznych. W pochmurną pogodę, przy niewielkim nasłonecznieniu, usuwanych jest 70 proc. zanieczyszczeń.
Wyniki badań wykazały zmniejszenie stężenia tlenku azotu przy nawierzchni wykonanej w antysmogowej technologii od 20 proc. do 60 proc. w stosunku do odcinka ulicy z nawierzchnią asfaltową. Średnia wynosi 47 proc. Właśnie o tyle mniej zanieczyszczeń trafia do płuc mieszkańców, więc gra jest warta świeczki.
Chodniki i budynki w walce ze smogiem
Antysmogowe torowisko to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce, ale coraz częściej wykorzystuje się elementy miejskiego krajobrazu, aby zniwelować poziom zanieczyszczeń. Kolejne miasta decydują się na stworzenie pochłaniających smog murali. Największy w Polsce namalowano nie tak dawno w Kielcach.
Dzięki użyciu farb fotokatalitycznych, zanieczyszczenia zamieniane są w bezpieczne azotany i węglany. Jak wynika z obliczeń, jeden metr kwadratowy ściany pomalowanej taką farbą redukuje 0,44g tlenków azotu dziennie, a jeden metr kwadratowy ściany jest jak jedno dorosłe drzewo – informowało stowarzyszenie Przyjazne Kielce.
„Zielony beton” wykorzystuje się z kolei przy budowie antysmogowych chodników. Takie powstały już w Warszawie, Krakowie i Gdańsku, a kolejny projekt realizowany jest w Poznaniu. Liczący łącznie 4 tys. m kw. w ciągu roku pochłonie zanieczyszczenia o wartości generowanej przez jeden samochód, który przejechał przez 12 miesięcy 70 tys. km. Czyli całkiem sporo.
Im więcej takich inicjatyw, tym lepiej. W Polsce z powodu zanieczyszczeń powietrza umiera prawie 100 tys. Polaków rocznie – obliczyli naukowcy z Uniwersytetu Harvarda i University Collage London.
Choć nie da się ukryć, że najlepiej działają konkretne i ostre przepisy, czego Kraków jest najlepszym przykładem. To właśnie w stolicy Małopolski jakość powietrza zdecydowanie najlepiej poprawiła się w ciągu ostatnich lat. Przyczyna? Uchwała antysmogowa, za sprawą której „na obszarze Krakowa w instalacjach spalania paliw dopuszczone jest stosowanie wyłącznie paliw gazowych lub lekkiego oleju opałowego”