Bankowość  / News

Kasjerki mogą przestać pytać „zbliżeniowo czy na PIN”. Polacy zadecydowali, że zbliżeniowo

104 interakcji
dołącz do dyskusji

Narodowy Bank Polski opublikował raport dotyczący polskiego rynku kart płatniczych.  Offline cenimy sobie wygodę płacenia zbliżeniowo, online bezpieczeństwo płacenia kartą.

Wystarczy tylko chwila, szybkie zwieszenie karty, telefonu lub zegarka nad bryłą terminala i już możemy zabierać swoje siatki z zakupami. Jeśli wartość transakcji wynosi powyżej 100 zł, część z nas musi wpisać do tego PIN. Polacy coraz chętniej i coraz częściej korzystają z możliwości płacenia zbliżeniowego. Z opublikowanych właśnie danych NBP za IV kwartał zeszłego roku wynika, że 89,4 proc. płatności dokonywanych z użyciem karty była właśnie płatnościami dokonywanymi zbliżeniowo. Związane jest to ze stałym wzrostem liczby kart zbliżeniowych w Polsce. Pod koniec grudnia zeszłego roku było ich 37,1 mln sztuk. Wśród wszystkich kart jest ich już 86,7 proc. A Polacy uwielbiają nimi płacić.

W sumie kartą w IV kwartale zeszłego roku przeprowadziliśmy 1,7 mld transakcji kartami płatniczymi o łącznej wartości 211 mld zł. Stanowi to wzrost o 1 proc. w stosunku do kwartału poprzedniego i aż o 10 proc. rok do roku.

Polacy nie rzucają się na karty kredytowe

Wartość pojedynczej transakcji opłaconej kartą wynosiła w IV kwartale zeszłego roku średnio 124,20 zł, transakcji bezgotówkowej zaś 66,3 zł (do gotówkowych kartą zaliczają się także wypłaty z bankomatów, w kasach banków i wypłaty sklepowe).

Zdecydowana większość kart posiadanych przez Polaków to debetówki (80,2 proc), drugie pod względem popularności karty kredytowe stanowią tylko 13,5 pr oc. wszystkich kart, a ich liczba spada (pod koniec zeszłego roku wynosiła 5,8 mln szt., co było spadkiem o 0,7 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału). Jeśli chodzi zaś o wydawców kart, walka o portfele Polaków jest nadal zacięta, ale wygrywa ją Visa. Z opublikowanych danych wynika, że w 52,1 proc. polskich portfeli znajdują się karty z logo Visy, a w 47,2 proc. z logo Mastercard.

Kartami coraz chętniej płacimy także w Sieci. W ostatnim kwartale zeszłego roku tego typu płatności było rekordowych 33,7 mln a ich wartość wyniosła w sumie 4 mld zł.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst