Tech  / News

Rynek podcastów rośnie. Najchętniej słuchamy o zdrowiu, technologiach i rozrywce

Podcasty nabierają w Polsce wiatru w żagle. Słucha ich już ponad jedna czwarta internautów. 

Publicis Group na zlecenie Agory przebadało rynek podcastów w Polsce. Wnioski z powstałego na podstawie badania raportu muszą cieszyć każdego entuzjastę tego wspaniałego medium.

Podcasty w Polsce uczą, bawią, relaksują.

Jak informuje Agora, już 27 proc. polskich internautów poznało słodki smak podcastów. Niemal wszyscy w tej grupie rozkoszowali się nim w miesiącu poprzedzającym badanie. Ponad połowa pytanych przyznaje, że słucha internetowych audycji przynajmniej raz w tygodniu.

Wśród przebadanych słuchaczy (brano pod uwagę tylko osoby pełnoletnie) dominują osoby w wieku 25-34 lata (38 proc.), za nimi są osoby trochę starsze w wieku 35-44 lata (26 proc.), potem młodzież od 18 do 24 roku życia (19 proc.). Entuzjastów podcastów, którzy przekroczyli 45 lat, wzięło udział w badaniu 16 proc.

Mamy swoich ulubieńców i raczej nie rozmieniamy się na drobne. Najwięcej osób (59 proc.) subskrybuje od dwóch do czterech podcastów, jedna trzecia to podcastowi asceci, którzy ograniczają się tylko do jednego podcastu, a tylko 12 proc. osób zarzuca szeroką sieć, obserwując pięć lub więcej audycji. Słuchamy ich przede wszystkim po to, żeby się rozerwać (48 proc.), dowiedzieć czegoś więcej o świecie (46 proc.) i zrelaksować (42 proc.). Zwykle korzystamy przy tym ze smartfona (73 proc.) i słuchawek (60 proc.).

Rynek podcastów w Polsce
Ulubione tematy Polaków

Najpopularniejsze podcasty wśród kobiet dotyczą zdrowia. Mężczyzn bardziej interesuje technologia.

Kobiety, które słuchają więcej, sięgają głównie po takie tematy jak zdrowie i styl życia (40 proc.), psychologia (33 proc.) oraz edukacja i języki obce (28 proc.). Mężczyźni częściej sięgają po podcasty o technologii (36 proc.), historii i społeczeństwie (27 proc.) oraz biznesie, marketingu i reklamie (27 proc.). Obie grupy łączy sympatia audycji muzycznych (34 proc. pań i 35 proc. panów się do niej przyznaje) i rozrywkowych (odpowiednio 33 proc. i 31 proc.).

Każde niemal miejsca nadaje się za to do słuchania podcastów, choć najchętniej robimy to w domu (75 proc.). Co zaskakujące, tylko 43 proc. z nas korzysta z nich w podróży, za to aż 19 proc. w pracy. Duża część (38 proc.) słucha ich, sprzątając (dobry podcast potrafi być prawdziwym wybawieniem przed śmiertelną nudą zmywania), spacerując (25 proc.), uprawiając sport (15 proc.) i robiąc zakupy (6 proc).

Liczba słuchaczy podcastów będzie rosła, inwestycje w nie także.

Podcasty, choć na dobre zadomowiły się na świecie, w Polsce są nadal zjawiskiem dość nowym. Ponad połowa badanych (65 proc.) zaczęła ich słuchać dopiero w ciągu ostatniego roku. Na szczęście ta liczba stale rośnie, a firmy zaczynają dostrzegać potencjał podcastów.

Młodzi i w sile wieku, w przeważającej większości osoby dobrze wykształcone, pracujące, mieszkańcy większych miejscowości, otwarci na nowe doświadczenia i obce kultury – statystyczni słuchacze podcastów to marzenie wielu marketerów – podkreśla Radosław Sączek, szef działu akcji specjalnych Tandem Media. – *Istotne jest także to, że respondenci najczęściej poświęcają podcastom całą swoją uwagę, skupiając się na słuchanych treściach, a przy tym w większości akceptują reklamy z nimi związane.

Według przewidywań ekspertów liczba słuchaczy podcastów na całym świecie ma dalej rosnąć i to nadzwyczaj dynamicznie. Do 2022 r. ma wynosić aż 1,5 mld osób. Rok temu było nas „tylko” 800 mln.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst