Światłowody i dosprzedaż usług motorami napędowymi Orange. Przyglądamy się wynikom za III kwartał
Orange zakończyło III kwartał na dużym plusie. Wzrosła EBITDA i liczba klientów usług mobilnych.
Zacznijmy od formalności. Orange zamknęło trzeci kwartał z przychodami wynoszącymi 2,755 mld zł. Spółka wypracowała też 792 mln zł zysku EBITDA i 91 mln zł zysku netto. Jak możemy odnieść te liczby do przeszłych wyników firmy?
EBITDA wzrosła o 7,5 proc., a przychody spadły o 0,5 proc. (w porównaniu z analogicznym okresem rok temu).
Dobry wyniki operatora trafiły w przewidywania analityków bądź nawet nieco je przebiły.
Wedle prezesa zarządu Orange, najważniejsze w wypracowanym zysku były światłowody i dosprzedaż usług, nazywana konwergencją. Ta ostatnia to nic innego jak dążenie ku stworzeniu platformy, gdzie operator mógłby świadczyć klientom jak najwięcej usług w różnych technologiach. Wzrost przychodów z takich usług wyniósł 28 proc.
1 mln klientów Orange Love.
W Orange Love operator sprzedaje usługi łączone, np. telewizję z internetem i telefonem. W trzecim kwartale na dołączenie do tej oferty skusiło 47 tys. osób. Jeśli zaś liczyć ostatnie 12 miesięcy to liczba nowych klientów sięgnęła 288 tys.
Wzrosła liczba użytkowników światłowodów.
Świetnym przykładem tej konwergencji jest technologia dostarczania internetu. Może się ona odbywać w starszej technologii ADSL (przez kabel miedziany), jak również przez światłowód. Oczywiście, obecnie wygrywa ta druga opcja. ADSL stracił w trzecim kwartale 38 tys. klientów, światłowód tyle samo zyskał. Warto jednak zaznaczyć, że ADSL to wciąż dominująca technologia - jest o nią oparte 47 proc. usług. O światłowód 4 razy mniej.
130 tys. nowych klientów usług telefonii komórkowej.
Teraz w bazie operatora jest już 14,61 mln numerów. Wzrost rozłożył się równomiernie pomiędzy oferty abonamentowe i przedpłaconych. Te pierwsze przyciągnęły 63 tys. klientów, drugie 67 tys.
Jedna umowa przynosi operatorowi przeciętnie 21,7 zł, co jest takim samym wynikiem jak kwartał wcześniej. W porównaniu rok do roku przychody z usług komórkowych są jednak niższe o 11 proc. (w pierwszym półroczu spadek wynosił więcej, bo 16 proc.).
Telewizja przyciągnęła 21 tys. nowych klientów.
Teraz z telewizyjnej oferty Orange korzysta już 921 tys. ludzi.
Spadła jednak liczba użytkowników internetu mobilnego - 0 52 tys. Widać, że coraz większej liczbie klientów wystarcza pakiet danych, z którego korzystają na smartfonie.
Operator czerpie również dodatkowe przychody z odsprzedaży energii (Orange Energia) czy umowy roamingu krajowego z Play.