Wielki sukces polskich studentów. Ich solarny pojazd Eagle Two wygrał iLumen European Solar Challenge
Polscy studenci odnieśli kolejny sukces w wyścigach prototypowych aut elektrycznych. Łódź Solar Team, czyli grupa studentów działających w ramach SKN Miłośników Motoryzacji Instytutu Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej, wygrała 24-godzinny wyścig iLumen European Solar Challenge.

Polscy studenci wystartowali w klasie Cruiser, czyli w klasie pojazdów miejskich. Ich projekt, Eagle Two, przygotowany był doskonale do 24-godzinnego wyścigu, o czym opowiedział nam Paulina Miziołek, główny mechanik Orła Dwa:
- Strona projektowa zajęła nam ok. roku. a na samą budowę mieliśmy trochę więcej niż miesiąc. Przed samym wyścigiem w Belgii, przez ok. dwa miesiące auto było intensywnie testowane. - mówi Paulina Miziołek, odpowiedzialna za mechanikę w Eagle Two.
iLumen European Solar Challenge - 193 okrążenia w deszczu
Sam wyścig polegał na przejechaniu jak największej liczby okrążeń na torze Circuit Zolder w Belgii. Drużyny mogły liczyć na dodatkowe punkty za większą liczbę osób w samochodzie oraz za… jak najmniejszą liczbę awarii podczas wyścigu. Drużyna z Łodzi wystartowała w czteroosobowej drużynie i przez cały wyścig musiała ładować swój pojazd zaledwie dwa razy. Z lawety nie skorzystali ani razu. Łącznie udało się im przejechać 193 okrążenia.
To dało im 68 punktów w klasyfikacji generalnej i zasłużone pierwsze miejsce w zawodach. Warto wspomnieć, że piąta edycja iLumen European Solar Challenge odbywała się w dość trudnych warunkach. Przez prawie cały wyścig padał deszcz, przez co nawierzchnia toru Circuit Zolder była bardzo śliska.
— Myślę, że naszym najmocniejszym punktem było doskonałe przygotowanie, w wyścigach tego typu wygrywa się niezawodnością, a auto było bardzo dobrze przetestowane, nie miało prawa się popsuć. Jako jedyny zespół ani razu nie skorzystaliśmy z lawety. - dodaje Miziołek.
Łódź Solar Team planuje kolejne udoskonalenia swojego Orła.
Polski Eagle Two to pojazd pięcioosobowy, napędzany dwoma silnikami BLDC o mocy 5kW. Napęd zasilany jest przez akumulator o pojemności 14,5 kWh, który w trakcie jazdy ładowany jest dzięki panelom fotowoltalicznym zamontowanym na dachu. Ich łączna powierzchnia to aż 5 m kw. Jak na konstrukcję, która jest w stanie pomieścić aż 5 osób, Eagle jest też niebywale lekkim pojazdem - waży zaledwie 380 kg. Nie jest to oczywiście finalna wersja projektu:
— Ten wyścig dał nam ogromne doświadczenie i obraz tego, co może być zrobione lepiej. Na razie jednak jest przed nami spotkanie całego zespołu, na którym będziemy to omawiać. Na razie planujemy udoskonalić obecny model, ale marzenia o Eagle'u 3.0 na pewno są.
Eagle Two został wyposażony również w system bezprzewodowego przesyłania wszystkich danych dotyczących parametrów pojazdu, dzięki czemu zespół mechaników mógł monitorować jego stan bezpośrednio podczas wyścigu. Ten system przyda się też w przyszłości - łódzcy studenci planują wykorzystać algorytmy maszynowego uczenia się, które umożliwią im przewidywanie potencjalnych usterek, związanych np. z przegrzewaniem się silników.
Trzymam kciuki za rozwój tego projektu i życzę sukcesów w przyszłości. Mam również nadzieję, że zespół odpowiedzialny za konstrukcję Eagle Two pomyśli w przyszłości o czymś, co mogłoby trafić do seryjnej produkcji.