REKLAMA

Myślisz, że jest głośniejsza, a wcale nie jest. To właśnie reklama telewizyjna

Jeśli masz wrażenie, że reklamy są w telewizji głośniejsze od programów, masz rację. Mimo że od trzech lat obowiązuje rozporządzenie zabraniającego takich praktyk, nadal są one na porządku dziennym.

Myślisz, że jest głośniejsza, a wcale nie jest. To właśnie reklama telewizyjna
REKLAMA

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedstawiła wyniki badań, jakie przeprowadziła w październiku i listopadzie 2014 roku. KRRiT monitorowała w tym czasie poziom głośności audycji, reklam, programów i telesprzedaży u 50 nadawców telewizyjnych.

REKLAMA

Wyniki jednoznacznie mówią, że nadawcy mają spore opory przed przestrzeganiem obowiązujących przepisów. Od 30 czerwca 2011 roku w Polsce obowiązuje rozporządzenie, które zabrania praktyk podbijania głośności reklam w radiu i telewizji. Rozporządzenie wprowadziła w życie KRRiT, by dostosować polskie przepisy do obowiązujących zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.

Tymczasem 60% bloków reklamowych ma podkręconą głośność

40% bloków reklamowych utrzymuje tę samą głośność, co sąsiadujące z nimi programy, natomiast aż 60% bloków ma podkręconą głośność. Szkopuł polega na tym, że w 48% bloków głośność jest tylko delikatnie wyższa i nie przekracza dwóch jednostek LU ze skali LUFS (Loudness Unit Full Scale), w której KRRiT bada głośność. 12% badanych bloków reklamowych miało głośność zwiększoną o ponad 2 LU w stosunku do programów. Ta ostatnia grupa przekracza normy na tyle, że można wyciągnąć z tego tytułu konsekwencje prawne.

glosnosc-reklam

Najgłośniejsze reklamy są emitowana w kanałach Fokus TV, Polo TV, TV Trwam i TVP Warszawa. Z kolei najcichsze bloki emitują pozostałe kanały grupy TVP i Stopklatka TV.

KRRiT jest jednak zadowolona z obecnej sytuacji. We wnioskach z raportu możemy przeczytać:

Mimo wszystko sytuacja z roku na rok ulega poprawie… choć być może tylko pozornie. Czym innym jest bowiem zmierzony poziom głośności, a czym innym subiektywne odczucie widza.

Oszukać ucho

Reklama rządzi się swoimi prawami, a reklamodawcy chyba biorą do siebie słowa „sąd sądem, ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie”. Nie jest tajemnicą, że w przypadku głośności łatwo jest oszukać zarówno widza, jak i metody pomiarowe KRRiT. Dźwięk w reklamie można poddać wielu zabiegom, by jedynie sprawiał wrażenie głośniejszego.

W reklamie szczególnie popularną metodą oszukiwania jest kompresja dynamiki. Polega ona na tym, że sztucznie podbija się najcichsze dźwięki. Dzięki temu zakres głośności się spłaszcza, a reklama wydaje się być głośniejsza, mimo że natężenie najwyższych dźwięków nie przekracza dopuszczalnych progów.

REKLAMA

Bardzo proste, prawda? W ten sposób wilk jest syty, owca cała, a widz... ogłupiony, bowiem prawo, które ma go chronić ewidentnie nie działa.

Zdjęcie w nagłówku: Shutterstock.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T19:56:02+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA