Kultowe Ghost in the Shell w nowoczesnym wydaniu. Efekt zwala z nóg
Ghost in the Shell to kultowy film anime, o którym słyszały chyba nawet te osoby, które na co dzień trzymają się z daleka od japońskich produkcji. 19 lat po premierze tego "pierwowzoru Matriksa", grupa pasjonatów postanowiła odtworzyć intro filmu przy użyciu nowoczesnych technik i dobrodziejstw grafiki 3D. Efekty ich pracy zwalają z nóg.

Ghost in the Shell został stworzony w 1995 roku przez Masamunego Shirowa, na bazie scenariusza napisanego przez Kazunori Itō. Ta mroczna opowieść science-fiction powstała na bazie komiksu o tym samym tytule, który ukazywał się na początku lat dziewięćdziesiątych. Filmowa adaptacja nie jest jednak pełną ekranizacją tej ok. 350-stronnicowej mangi, a pokazuje tylko jeden wątek zawarty w kilku ostatnich rozdziałach.
Inspiracje współczesnego kina

Film Ghost in the Shell był także jedną z głównych inspiracji rodzeństwa (wtedy jeszcze braci) Wachowskich przy pracy nad pierwszym Matriksem. Charakterystyczne zielone znaki na czarnym tle w wejściówce filmu są niemal kopią tego samego motywu z intra Ghost in the Shell. Ponadto w Matriksie wykorzystano bardzo wiele nawiązań do japońskiego filmu, m.in. pod postacią identycznych kadrów i kilku scen skopiowanych praktycznie w całości z pierwowzoru. Przykład takiego zapożyczenia to słynna scena strzelaniny w hallu budynku, kiedy Neo i Trinity próbują odbić Morfeusza, a także scena, w której Neo ucieka w centrum miasta przed agentem Smithem.

Matrix to niejedyny przypadek inspiracji Ghost in the Shell. Darren Aronofsky przyznał się, że czerpał inspiracjie z GitS w swoim głośnym filmie Pi. Kolejnym przykładem jest gra komputerowa Oni, która czerpie garściami z Ghost in the Shell.
Projekt 2501
Ghost in the Shell rozbudza wyobraźnię także dziś. Projekt 2501 to próba przeniesienia wejściówki oryginalnego filmu w XXI wiek. Projekt kiełkował w głowach wielu osób już od lat, by pod koniec maja tego roku nabrać namacalnych kształtów, które możecie zobaczyć poniżej.
PROJECT 2501 : HOMAGE TO GHOST IN THE SHELL from Ash Thorp on Vimeo.
Wszystko zaczęło się od sesji zdjęciowej zainspirowanej Ghost in the Shell. Efekty pracy fotografów i modelek na tyle rozbudziły wyobraźnię młodych twórców, że postanowili oni stworzyć od podstaw całą czołówkę filmu. Obecnie przy projekcie pracuje ok. 20 grafików, filmowców i fotografów, którzy rozsiani są po całym świecie. W projekcie uczestniczy aż ośmioro twórców z Polski.
Ambicją tych wszystkich osób jest zachowanie maksymalnie zgodności z oryginałem i z wizją reżysera filmu. Aby nagrać kilka końcowych sekund wejściówki, twórcy udali się do Hong Kongu, który dla reżysera Ghost in the Shell stanowił inspirację miasta ukazanego w filmie. Poniżej oryginalne intro filmu z 1995 roku.
Projekt 2501 nie jest jeszcze ukończony, ale już teraz robi ogromne wrażenie. Pieczołowitość z jaką oddano detale zasługuje na najwyższe uznanie. Projekt jest także niezwykłym pokazem braku barier we współczesnym świecie, co umożliwia zdalną pracę nawet w przypadku takiego przedsięwzięcia, jak krótkometrażowy film.
Więcej informacji na temat projektu znajdziesz na jego oficjalnej stronie.