Nie daj się złapać na sztuczki sprzedawców podczas świątecznych zakupów
Wczoraj byłem w centrum handlowym i mogę powiedzieć jedno - zaczęło się. Jak nie zwariować na świątecznych zakupach i jak nie dać wykiwać się sprzedawcy? Oto kilka podstawowych rad.
Czy można zwrócić zakupiony towar?
Temat ten powraca jak bumerang w komentarzach w Internecie i w rozmowach przy sklepowych kasach. Trzeba pamiętać, że innymi sprawami rządzi się sklep stacjonarny a innymi tzw. sprzedaż na odległość.
Wielu klientów żyje w przekonaniu, że w ciągu 7 dni mogą zwrócić zakupiony w dowolnym sklepie towar. Nie jest to prawdą. Nie ma żadnego przepisu, który by regulował takie prawo konsumenta. Dlatego kupujmy z głową, szczególnie świąteczne prezenty dla innych osób. Oczywiście sprzedawca może obiecać nam przyjęcie zwrotu towaru. Jest to jednak tylko jego dobra wola i wszystko odbywa się według zasad danego sklepu. Więcej na temat zwrotów znajdziecie tutaj.
Kupując w Internecie mamy przewagę. Bez podania powodu możemy swobodnie zwrócić produkt w ciągu 10 dni od daty zakupu. Niektórzy sprzedawcy mogą się upierać, że rozpakowany towar nie podlega zwrotowi. Możemy im prypomnieć wtedy sprawę e-sklepu Vision Express, który miał podobne zdanie i został ukarany przez UOKiK. Urząd miał zastrzeżenia do działania internetowego optyka i nałożył na niego karę ponad 360 tys. zł. Sprawa dotyczyła utrudniania zwrotów towaru oraz braku zwrotu kosztów przesyłki. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj.
Są jednak wyjątkowe towary, które po rozpokowaniu nie podlegają zwrotowi.
Należy pamiętać, że 10 dni na zwrot nie obowiązuje również w przypadku, gdy sprzedającym jest drug konsument. Czyli gdy kupujemy od jakiegoś internauty, a nie od firmy. Również, gdy kupujemy “na firmę” nię będziemy mogli skorzystać z prawa zwrotu do 10 dni. Dodatkowo wszystkie produkty zakupione na aukcjach z licytacją nie podlegają zwrotowi. Chcecie mieć możliwość zwrotu? Wybierajcie aukcje “kup teraz”.
Osobom zwracającym towar zakupiony przez internet może przydać się wzór odstąpienia od umowy udostępniony na stronach UOKiK (dokument DOC).
Jak reklamować wadliwy produkt?
Mamy dwie drogi. Możemy reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową lub rękojmi. W takim wypadku zażądamy zwrotu wymiany towaru na nowy lub naprawy, czyli doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową. Sprzedawca ma obowiązek poinformować nas w ciągu 14 dni o tym, czy zgadza się z naszym żądaniem. W przypadku gdy naprawa ani wymiana nie są możliwe to możemy uzyskać zwrotu pieniędzy.
Gdy postanowimy skorzystać z gwarancji to powinniśmy udac się do autoryzowanego serwisu producenta. Możemy też złożyć taką reklamację u sprzedawcy, ale to zwykle dłuższa droga. Więcej informacji na temat gwarancji, niezgodności towaru z umową oraz rękojmi znajdziecie tutaj.
UOKiK ostrzega przed świątecznym szaleństwem
Inspekcja handlowa sprawdziła promocje w sklepach. UOKiK podaje, że jedynie 7% z nich wzbudziło zastrzeżenia. Były to fałszywe promocje i przeceny - produkty przed obniżką były znacznie tańsze niż wskazywały na to materiały promocyjne. Zdarzało się też, że niektóre gratisy nie były darmowe. Klient musiał za nie zapłacić. Inspekcja handlowa sprawdziła 2477 promocyjnych ofert.
Można powiedzieć, że 7% wykrytych nieprawidłowości to niewiele. Jednak to wystarczająco dużo, abyśmy pamiętali o tym, że wiele osób liczy na nasze roztargnienie i będzie próbowała sięgnąć głębiej do naszych portfeli w tym świątecznym okresie.
Sprawdź również: Poradnik Prezentowy Spider’s Web.
Zdjęcia Bad Santa with gift bag smoking cigar oraz A frowning Bad Santa with baseball bat looking at camera pochodzą z serwisu Shutterstock.