Otwarte skrytki albo brak prądu. Co zrobić, jeśli automat paczkowy nie działa?
Zwykła awaria albo celowe działanie – automaty paczkowe jak każdy sprzęt mogą czasami niedomagać, zaskakujących tych, którzy odbierają bądź nadają paczki. Jak się wtedy zachować?

Na nietypowe zachowanie paczkomatu natknęła się jedna z mieszkanek Sosnowca. Swoją przygodę opisała lokalnej „Wyborczej”. Kobieta, kiedy podeszła do automatu, zobaczyła, że skrytki są pootwierane.
Widziałam w środku przesyłki, więc podomykałam drzwiczki. Szybko zorientowałam się, że swojej paczki też nie odbiorę. Na wyświetlaczu zobaczyłam informację, że paczkomat jest "chwilowo niedostępny" – relacjonowała.
Mieszkanka Sosnowca sugerowała, że dziwne zachowanie maszyny mogło być spowodowane wcześniejszymi opadami deszczu. Przyczyny akurat tej awarii nie są znane.
W sieci znaleźć można wpisy osób, które informują o niedziałających automatach. Czasami to nie wina usterek. Zdarzają się nawet celowe włamania do skrytek. W Świętochłowicach, jak donosił we wrześniu 2024 r. „Fakt”, za nieczynny paczkomat odpowiadała niezadowolona osoba z sąsiedztwa. Tajemniczy sprawca odciął dopływ prądu, skarżąc się, że urządzenie jest zbyt głośne.
InPost na swojej stronie wyjaśnia, że jeśli paczkomat jest „niedostępny lub uszkodzony”, co uniemożliwia odebranie paczki, i nie możesz odebrać swojej paczki, należy zgłosić fakt infolinii technicznej.
Niedziałający Paczkomat możesz również zgłosić kontaktując się za pomocą formularza kontaktowego lub z naszym chatbotem MAT-em, którego znajdziesz w zakładce Kontakt oraz na Messengerze. Po przyjęciu Twojego zgłoszenia, zweryfikujemy sytuację i w razie konieczności wydłużymy czas na odbiór przesyłki ponad standardowe 48h – zaznacza firma na swojej stronie internetowej.
A co, jeśli awaria jest poważniejsza? Na platformie spolecznosc.allegro.pl jeden z użytkowników opisał swoją sytuację. Chciał odebrać przesyłkę, ale maszyną zajmował się jeden z techników.
Każda sytuacja jest indywidualna – podkreślił przedstawiciel InPostu.
W pierwszej kolejności podejmujemy działania mające na celu jak najszybsze przywrócenie maszynie pełnej funkcjonalności, by Klienci mogli odebrać paczki. Jeśli Klient z powodu niedostępności Paczkomatu nie jest w stanie odebrać przesyłki, powinien skontaktować się z nami w celu wydłużenia czasu na odbiór przesyłki i zweryfikowania sytuacji.Natomiast jeśli okazuje się, że nie ma możliwości przywrócenia pełnej sprawności maszynie w krótkim czasie, Oddział wraz z Serwisem mogą podjąć decyzję o wyjęciu paczek z Paczkomatu i alternatywnej formie doręczenia (np. poprzez umieszczenie w innym paczkomacie) – zaznaczono.
DPD na swojej stronie internetowej opisuje, co należy zrobić, jeżeli nie chcą otworzyć się skrytki w automatach tej firmy kurierskiej:
W razie problemu z otwarciem automatu paczkowego możliwe jest otwarcie skrytki za pośrednictwem wygenerowanego linku lub przekierowanie przesyłki do punktu DPD Pickup lub skorzystanie z pomocy kuriera, bez konieczności ponoszenia kosztów z tego tytułu. W tym celu skontaktuj się z pomocą techniczną dla automatów paczkowych DPD Polska pod numerem 22 571 52 52 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora/infolinia czynna w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20 oraz w soboty w godzinach 8-14).
Orlen przedstawia następującą instrukcję związaną z ich urządzeniami:
Jeśli Automat Paczkowy jest niedostępny lub uszkodzony i nie możesz odebrać swojej paczki, zgłoś ten fakt naszej infolinii pod numerem 22 33 33 999. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku od 7:00 do 22:00 oraz w sobotę od 9:00 do 17:00
Podobnie jest w przypadku Allegro (616 306 886) i DHL (+ 48 42 6 345 345) – należy zadzwonić na infolinię. Nie trzeba zapisywać numerów, bo numery kontaktowe powinny znajdować się na urządzeniach.