REKLAMA

Dzięki temu gierki na komputerach będą lepiej śmigać. Podziękujesz Microsoftowi

Microsoft pokazał nową wersję narzędzia, dzięki któremu nowoczesne gry będą wyglądać i działać lepiej. Skorzystacie z niego niezależnie od tego, czy macie w swoim komputerze kartę graficzną NVIDIA, AMD czy Intel.

Dzięki temu gierki na komputerach będą lepiej śmigać. Podziękujesz Microsoftowi
REKLAMA

Rozwój gier wymaga też stałych ulepszeń sprzętu. W dzisiejszych układach graficznych zupełnym standardem jest obecność wsparcia technologii ray tracing, dzięki której oświetlenie w grach jest dużo bardziej realistyczne i szczegółowe. Nowe narzędzie (a raczej jego nowa wersja) jest związane z ray tracingiem - nazywa się DirectX Raytracing 1.2 (DXR 1.2), które ma być dużo wydajniejsze niż obecna wersja DXR 1.1 stosowana w dzisiejszych grach.

REKLAMA

DirectX Raytracing 1.2 - dzięki temu gry na komputerach będą działać lepiej

Microsoft na wydarzeniu GDC pokazał nową wersję DXR w wydaniu 1.2. Rozwiązanie wprowadza trzy kluczowe nowe funkcje takie jak: opacity micromaps (OMM), shader execution reordering (SER) oraz neural block texutre compression. Ich nazwy mogą wam nic nie mówić. Nieważne jak się nazywają, istotniejsze jest, co robią i co dają. 

W wielkim skrócie zastosowanie tych technik sprawi, że gry wykorzystujące technologię śledzenia promieni będą mogły działać lepiej, ponieważ rozwiązania mają gwarantować lepszą wydajność w obliczeniach związanych z raytracingiem. Gracz zobaczy wyższą wydajność, bez uszczerbku na jakości wyświetlanego obrazu.

Jakich różnic można się spodziewać? Dzięki technologii OMM jest możliwa optymalizacja liczenia geometrii, która może zapewnić skok wydajności w grach wykorzystujących pełne śledzenie promieni (czyli path tracing) nawet 2,3-krotnie. Funkcja shader execution reordering ma za zadanie grupowanie wykonywanie shaderów, co w praktyce poprawi wydajność renderowania grafiki 3D nawet 2-krotnie, zapewniając wyższą płynność.

Ostatnim z przydatnych nowych dodatków jest naural block texture compression, który wykorzystuje sieci neuronowe w celu kompresowania tekstur, co ma docelowo pomóc w redukcji użyciu pamięci wideo karty graficznej. Jak wiadomo, gry wykorzystujące śledzenie promieni szczególnie w wyższych rozdzielczościach potrzebują masy pamięci. Jeśli gra wykorzystuje więcej pamięci wideo, niż karta graficzna ma na pokładzie, to gracz może doświadczyć problemów z ładowaniem tekstur, a nawet obniżoną wydajnością.

Liczby wyglądają bardzo przekonująco, ale to nie tak, że w grach, do których zostanie zastosowana technologia DXR 1.2, gracz osiągnie 2-krotnie wyższą liczbę kl./s. Na prezentacji nowej wersji narzędzia twórcy Alan Wake’a 2 pokazali, że w niektórych scenariuszach wydajność gry z włączonym ray tracingiem była o 40 proc. wyższa. Najprawdopodobniej twórcy wykorzystali możliwie najlepsze warunki i faktyczna poprawa wydajności nie będzie jednak aż tak ogromna.

Natomiast jeśli nawet przyniesie ok. 10-20 proc. poprawę wydajności, można mówić o sukcesie. To zawsze darmowa wydajność dla gracza, który nie musi wymieniać swojego sprzętu komputerowego. Microsoft twierdzi, że DXR 1.2 będzie dostępne dla twórców gier od kwietnia 2025 r. Czyli w tym roku mogą pojawić się pierwsze gry wykorzystujące nową wersję narzędzia. 

REKLAMA

Więcej podobnych artykułów znajdziesz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-21T12:14:47+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T17:41:10+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T16:18:02+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA