Nowo odkryta kometa C/2023 A3 będzie widoczna na niebie. Szykuje się podniebny spektakl

Na naszym nocnym niebie szykuje się nie lada gratka. Odkryta niedawno kometa C/2023 A3 pędzi w kierunku Ziemi i prognozy są obiecujące: jesienią może stać się jaśniejsza niż gwiazdy i ciągnąc będzie za sobą uroczy warkocz. Jest jednak jeden warunek.

27.05.2024 08.58

Kometa C/2023 A3 minie Ziemię w październiku. Będzie wówczas tak jasna jak Wenus na nocnym niebie, dzięki czemu będzie widoczna gołym okiem.

Kometa C/2023 A3 - gość z tajemniczej okolicy

Kometa C/2023 A3 pochodzi z Obłoku Oorta, mroźnego rezerwuaru komet znajdującego się na skraju Układu Słonecznego. Obecnie kometa, mknąc przez Układ Słoneczny pomiędzy Jowiszem i Marsem rozwija swój imponujący warkocz, zwiastując nadchodzące widowisko.

Obłok Oorta to kulista powłoka lodowych kosmicznych śmieci, która według teorii naukowców znajduje się daleko poza zewnętrznymi granicami Układu Słonecznego. Zawiera miliardy, a nawet biliony komet, które od czasu do czasu wypadają ze swojej strefy i przyciągane przez grawitację kierują się ku Słońcu.

Więcej o niezwykłych kometach przeczytasz na Spider`s Web:

Temperatura rośnie

I tu pojawia się ważne zastrzeżenie. Komenty z Obłoku Oorta to często komety jednorazowe - dosłownie. Te obiekty to zlepione ze sobą bryły lodu i gruzu, które zbliżając się do Słońca czasem zwyczajnie się rozpadają podgrzewane przez zwiększającą się temperaturę.

Oznacza to, że taki los spotkać może także C/2023 A3 i to zanim zbliży się ona do Słońca. Najbliższe przejście komety w pobliżu Słońca nastąpi 27 września i wówczas kosmiczny podróżnik będzie znajdować się w odległości 58,6 mln km od naszej gwiazdy. To odległość podobna do odległości Merkurego od Słońca. 12 października, kometa C/2023 A3 przejdzie najbliżej Ziemi, w odległości około 70,6 mln km.

Kometa będzie widoczna w Polsce i w październiku powinniśmy jej szukać nad zachodnim horyzontem. Jeśli wszystko pójdzie dobrze kometa może rozwinąć zauważalny warkocz.

Nie tylko piękne widoki

Odkrycie C/2023 A3 to zasługa dwóch niezależnych zespołów badaczy: chińskiego Obserwatorium Astronomicznego Zijinshan i południowoafrykańskiego systemu ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System).

Kometa C/2023 A3 to nie tylko piękny obiekt do obserwacji, ale też cenne źródło informacji naukowych. Badanie jej składu chemicznego i struktury może dostarczyć nam cennych wskazówek na temat formowania się komet i ewolucji Układu Słonecznego.