Siedziałem w samochodzie od Sony i Hondy. To auto, którym można sterować padem od konsoli
To nie pierwszy raz, kiedy Sony i Honda dumnie prezentują Afeelę, niezmiennie szanse na jej wejście do sprzedaży w najbliższej przyszłości są dość niewielkie. Projekt jednak jest coraz dojrzalszy, choć żadna z firm nie mówi o najważniejszym.
![Sony Honda Afeela](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda.jpg&w=1200&q=75)
Pamiętacie Afeelę? Nikt jej do tej pory nie kupił, bo samochód nie pojawił się w sprzedaży. Nie pojawi się też i w tym roku - choć prototyp doczekał się już wizualnego liftingu. Czy to kolejny produkt typu vaporware, do mydlenia oczu akcjonariuszom i z którego potem niewiele wynika? Podobno nie: bo choć prace nad pojazdem zupełnie nowej generacji nadal trwają, to ponoć jest już bliżej niż dalej.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-4.jpg&w=1200&q=75)
Tak na dobrą sprawę to już siódma wersja samochodu Afeela od Sony Honda Mobility, tak po prostu nie wszystkie iteracje zostały pokazane szerszej publiczności. Siódma ma być jednak jedną z ostatnich, jeżeli nie ostatnią. Pierwsze Afeele mają trafić do klientów podobno w 2025 r. Czasu na dopracowywanie szczegółów jest już niewiele.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-5.jpg&w=1200&q=75)
Najnowsze technologie w motoryzacji. Nie przegap tych tekstów:
Co nieco intrygujące, nowa wersja samochodu Afeela pozornie wydaje się mniej zaawansowana od zeszłorocznej. Wersja, którą miałem okazję podziwiać na tegorocznych targach wyposażona jest w tradycyjne, analogowe lusterka boczne zamiast bazujące na cyfrowych kamerach i wyświetlaczach. Jak twierdzą przedstawiciele Sony na stoisku, w testach te cyfrowe sprawowały się bardzo źle w nietypowych warunkach pogodowych. Po wielu próbach poradzenia sobie z tym problemem inżynierowie doszli do wniosku, że tradycyjne lusterka są... lepsze. Czyli na swój sposób bardziej przyszłościowe, a przecież o to w Afeeli ma chodzić.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-6.jpg&w=1200&q=75)
Sony Honda Afeela coraz bliżej wjazdu na japońskie i polskie drogi.
Ogólnie większość usprawnień dotyczy już głównie części samochodowej tego pojazdu, zamiast do tej pory na elektronice, funkcjach rozrywkowo-multimedialnych czy na futurystycznym kokpicie. Afeela przestaje wyglądać jak zabawka dla komputerowca, a coraz bliżej jej do bycia samochodem, który relatywnie poważnie będą traktować też i zapaleni miłośnicy motoryzacji.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-9.jpg&w=1200&q=75)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-8.jpg&w=1200&q=75)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-2.jpg&w=1200&q=75)
Niektóre pomysły nadal są jednak dość wywrotowe dla konserwatywnych kierowców. Kierownica typu yoke prawdopodobnie u niektórych będzie wymagać przyzwyczajenia (Afeela ma być też w pełni sterowalna za pomocą kontrolera DualSense, czyli pada od PlayStation 5), podobnie jak feeria wyświetlaczy dotykowych. Na szczęście Honda nie zapomniała o wygodzie i intuicyjności przycisków fizycznych, te będą dostępne na kierownicy.
Nowością jest też system sztucznej inteligencji, przy którym pomagały pracować firmy Microsoft i OpenAI. Dotyczy on zarówno algorytmów systemów wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa, w czym pomagał sam Microsoft - oraz bazujący na GPT interfejs konwersacyjny, w opracowaniu którego uczestniczył też OpenAI.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-1.jpg&w=1200&q=75)
Afeela wykorzystuje wewnętrzne silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, które znajdują się na przedniej i tylnej osi. Obydwa wytwarzają 241 koni mechanicznych, więc łącznie możemy spodziewać się mocy 482 KM. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 91 kWh można ładować z prędkością do 150 kW (za pomocą ładowarki prądu stałego), ale firma Sony Honda Mobility nie wspomniała o zasięgu. Czyli de facto o najważniejszym. Patrząc na jasne i ogromne ekrany systemu multimedialnego tego pojazdu i na jego czujniki i systemy bezpieczeństwa - sama elektronika zużywać będzie sporo energii. A przecież jest jeszcze najważniejsze, czyli silnik.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F01%2Fafeela-sony-honda-7.jpg&w=1200&q=75)
Niestety nie udało się też wyciągnąć żadnej informacji na temat nawet estymowanej ceny pojazdu. Wygląda jednak na to, że pojazd mający wprowadzić motoryzację w świat przyszłości dostępny będzie, póki co, głównie dla zamożniejszych kierowców. Choć niewątpliwie sam pojazd potrafi prezentować się imponująco.