REKLAMA

Oto kolej przyszłości. Orlen kupił pierwszy w Polsce pociąg wodorowy

W Polsce powstała pierwsza lokomotywa, która zamiast oleju napędowego lub prądu zużywa wodór. To nowatorski projekt, który ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i poprawę jakości powietrza. Orlen, największy polski koncern paliwowy, kupił od firmy PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę z napędem wodorowym i rozpoczął jej testy.

18.09.2023 06.10
Oto kolej przyszłości. Orlen kupił pierwszy w Polsce pociąg wodorowy
REKLAMA

Lokomotywa z napędem wodorowym to pojazd szynowy, który zamiast silnika spalinowego ma ogniwo paliwowe. Ogniwo paliwowe to urządzenie, które przetwarza wodór i tlen na elektryczność i wodę. Elektryczność zasila silniki trakcyjne, które napędzają koła lokomotywy. Woda jest jedynym produktem ubocznym tego procesu, więc nie ma żadnych szkodliwych emisji.

REKLAMA

Więcej o nowoczesnych paliwach przeczytasz na Spider`S Web:

Wodór to paliwo alternatywne, które ma mnóstwo zalet. Jest bardzo lekki i ma dużą gęstość energetyczną, co oznacza, że można z niego uzyskać dużo energii przy niewielkiej masie i objętości. Jest też odnawialny i łatwo dostępny, ponieważ można go wyprodukować z wody lub innych źródeł, takich jak biomasa czy odpady komunalne. Wodór może być przechowywany pod ciśnieniem lub schłodzony do stanu ciekłego.

Rozmieszczenie elementów wewnątrz lokomotywy

Pierwszy pociąg na wodór w Polsce

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył Orlen, docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia – Hel. Lokomotywa ma pojemność zbiorników ponad pięciokrotnie większą niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Lokomotywa może ciągnąć pociągi o masie do 3200 t.

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW, rozwijającą prędkość do 90 km/h. Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Lokomotywa SM42 6Dn napędzana wodorem

Orlen chce rozwijać technologię wodorową w transporcie. Koncern planuje do 2030 r. przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru. Orlen oraz LOTOS Kolej planują docelowo "wodoryzację" floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku, oraz w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru, oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych. Równocześnie inwestuje w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

Wodór to paliwo przyszłości

REKLAMA

W 2021 r. Orlen uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe różnych producentów. Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. 

Lokomotywa z napędem wodorowym to przełomowa innowacja, która może zmienić oblicze transportu kolejowego w Polsce i na świecie. Jest to krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Lokomotywa jest też dowodem na to, że polskie firmy potrafią tworzyć nowoczesne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA