Zwykły tor, a pociąg się unosi i może pędzić 550 km/h. Polacy przetestowali kolej przyszłości
Nazywanie tego pociągiem to mimo wszystko jeszcze spore nadużycie, bo testowa konstrukcja bardziej przypomina nowoczesną drezynę. To jednak nic - pojazd faktycznie przefrunął nad torami, osiągając niemałą prędkość.
Twórcy Nevomo przyznają się do inspiracji słynnym Hyperloopem, ale ich projekt mimo wszystko bardziej trzyma się ziemi. To dlatego, że wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową.
Różnicą jest natomiast to, że oparty jest na lewitacji magnetycznej. Dzięki temu pociągi będą mogły osiągać prędkość 350-550 km/h.
Nevomo przeszło pierwsze imponujące testy
Tor wybudowano jakiś czas temu, a teraz pofrunęła nad nim testowa konstrukcja. 2-tonowy pojazd uniósł się przy prędkości 80 km/h i znajdując się nad torami rozpędził się do 135 km/h.
Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości - to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu.
– mówi Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo.
- Pomyślnie zrealizowane testy torują nam drogę do przedkomercyjnych pilotaży - dodaje z kolei Sebastian Kałuża, dyrektor ds. rozwoju produktu w Nevomo.
System MagRail można zintegrować z istniejącymi systemami kolejowymi
Dzięki temu, tradycyjny system transportu kolejowego może zyskać lepszą dynamikę przewozów, wyższe limity załadunku, większą elastyczność i możliwość automatycznego prowadzenia pociągów bez konieczności budowania nowych linii, bez sieci trakcyjnej i bez błędów ludzkich - zaznacza firma Nevomo.
Do tego rzecz jasna daleka droga, ale przynajmniej widzimy, że projekt nie jest jedynie na etapie snucia ambitnych planów. A co z Hyperloopem, który był inspiracją? Elon Musk jeden z testowych tuneli rozebrał w ubiegłym roku, ale koncepcja jest dalej rozwijana w Europie czy Chinach. Kilka tygodni temu w Monachium otwarto 24-metrową konstrukcję.
Więcej o szybkich pociągach przeczytasz na Spider's Web:
Fakt, że MagRail od Nevomo jeździ po istniejących torach, na pewno pomaga Polakom, którzy mają już tunel i poruszający się po nich pojazd. Co dalej? Dalsze badania. W projekt wierzą inwestorzy z całego świata. Na przykład w maju podpisano umowę z GATX Rail Europe. Firmę zainteresował poboczny projekt Polaków koncentrujący się na przewozie towarów:
Technologia MagRail Booster firmy Nevomo odpowiada na wyzwania związane z transportem towarów i logistyką, przed którymi stoją operatorzy kolejowi, operatorzy terminali i zarządcy infrastruktury kolejowej. Jedną z kluczowych zalet tego systemu jest to, że pojedyncze wagony Booster mogą działać niezależnie, bez konieczności podłączania ich do lokomotywy. Daje to nowe możliwości dla zastosowań, w których wagony mogą być organizowane w małe grupy zamiast pełnych składów pociągów. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w obszarach "ostatniej mili", takich jak terminale towarowe i obiekty przemysłowe, gdzie wysoki stopień elastyczności i automatyzacji ruchu jest wysoce pożądany.
- opisuje producent.
Do tej pory na rozwój technologii MagRail i jej testowanie Nevomo pozyskało 11 mln euro. Ponadto w ub. r. spółka otrzymała 17,5 mln euro od Komisji Europejskiej.