REKLAMA

Oto nowy miniaturowy okręt podwodny dla amerykańskich komandosów. Jest jak autobus

Navy SEALs to elita amerykańskich sił specjalnych, która wykonuje niebezpieczne i tajne misje na całym świecie. Aby dotrzeć do swoich celów, często muszą podróżować pod wodą, ukrywając się przed wrogiem i przeszkodami.

Oto nowy miniaturowy okręt podwodny dla amerykańskich komandosów. Jest jak autobus
REKLAMA

Dotychczas używali do tego małych łodzi podwodnych, zwanych SEAL Delivery Vehicles (SDV), które wymagały cały czas noszenia sprzętu do oddychania i kombinezonów do nurkowania. Wnętrze takiej łodzi było bowiem cały czas zalane wodą. Nie tylko było to niewygodne i męczące, ale także ograniczało zasięg i czas działania pod wodą.

REKLAMA

Teraz jednak Navy SEALs mają do dyspozycji nowy typ mini łodzi podwodnej, która pozwala im podróżować w suchym i ciepłym wnętrzu. Nazywa się Dry Combat Submersible (DCS) i jest to najnowszy wynalazek w dziedzinie technologii podwodnej.

DCS została zaprojektowana i wyprodukowana przez firmę Lockheed Martin we współpracy z brytyjską firmą MSubs, która dostarczyła pierwotny projekt oparty na swojej łodzi S351 “Nemesis”. Ma on długość około 12 metrów i wyporność 30 ton. DCS osiągnęła gotowość operacyjną i została przekazana do użytku przez U.S. Special Operations Command (SOCOM).

Klimatyzowane wnętrze

DCS jest znacznie lepsza od SDV pod wieloma względami. Po pierwsze, DCS ma hermetyczną kabinę z własnym systemem wentylacji i ciśnienia, który utrzymuje ciśnienie atmosferyczne i temperaturę około 20 stopni Celsjusza w środku. To oznacza, że pasażerowie i załoga nie muszą nosić specjalnego ubioru ani aparatu oddechowego, co poprawia komfort i wydajność. Dodatkowo DCS ma komorę blokad (lock-in/lock-out chamber) na górze kadłuba, która umożliwia SEALs wejście i wyjście z pojazdu pod wodą.

Po drugie, DCS ma większy zasięg i prędkość niż SDV. Może pokonać do 72 kilometrów pod wodą z prędkością około 9 kilometrów na godzinę. Może także zanurzyć się na głębokość do 100 metrów. Po trzecie, DCS ma więcej miejsca na ludzi i sprzęt niż SDV. Może pomieścić dwóch członków załogi i ośmiu pasażerów lub ładunek o masie do jednej tony. Może także przenosić do ośmiu min Mark.5 Limpet Assembly Module (LAM), które mogą być używane do niszczenia statków lub instalacji wroga.

Trzy oddzielne pokłady

REKLAMA

DCS składa się z trzech wodoszczelnych części: pomieszczenia dziobowego, w którym znajdują się komandosi Navy SEALs lub inne ładunki, pomieszczenia na śródokręciu, którym nurkowie mogą wchodzić i wychodzić, oraz pomieszczenia na rufie, które służy jako stanowisko operacyjne dla pilota/nawigatora. Napęd stanowi silnik elektryczny.

DCS jest więc jak autobus komunikacji miejskiej dla Navy SEALs - szybki, wygodny i pojemny. Dzięki niej żołnierze mogą dotrzeć do swoich celów bezpieczniej i skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej. DCS jest także przykładem tego, jak technologia podwodna rozwija się i staje się coraz bardziej zaawansowana. Możemy się spodziewać, że w przyszłości zobaczymy jeszcze więcej niesamowitych wynalazków w tej dziedzinie.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA