Niebezpiecznie nad Bałtykiem. Tyle pracy samoloty NATO nie miały od dekad
W ciągu ostatnich trzech tygodni brytyjskie myśliwce Typhoon z Royal Air Force (RAF) przechwyciły 21 rosyjskich samolotów nad Bałtykiem, w pobliżu przestrzeni powietrznej NATO. To największa aktywność rosyjskiego lotnictwa w tym regionie od lat.
Myśliwce Typhoon stacjonują na lotnisku Amari w Estonii od marca tego roku, jako część misji NATO Baltic Air Policing. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i obrony powietrznej państw bałtyckich - Estonii, Łotwy i Litwy - które nie mają własnych sił powietrznych zdolnych do przechwytywania samolotów.
Przechwycenia nad Bałtykiem
W ciągu ostatnich 21 dni brytyjscy piloci musieli startować do akcji 21 razy, aby zbliżyć się i zidentyfikować rosyjskie samoloty, które nie nawiązywały kontaktu z kontrolą lotów ani nie podawały swoich planów lotu. Wśród przechwyconych maszyn były myśliwce (Su-27M Flanker B, Su-30SM Flanker H), samoloty transportowe i VIP (Tu-134 Crusty, An-72 Coaler, An-12 Cub), samoloty wywiadowcze (Il-20 Coot A) i bombowce dalekiego zasięgu (Tu-22M Backfire).
Te przechwyty są brutalnym przypomnieniem o wartości wspólnej obrony i odstraszania zapewnianych przez NATO. RAF współpracował z naszymi sojusznikami przez ostatnie trzy tygodnie, aby zapewnić ochronę zarówno państwom członkowskim, jak i naszym partnerom
- powiedział brytyjski minister obrony Ben Wallace.
Liczba ostatnich przechwyceń, które przeprowadziliśmy z lotniska Amari w Estonii, pokazuje znaczenie naszej misji tutaj na Bałtyku. W ramach naszej misji NATO Baltic Air Policing 140 EAW działała zdecydowanie i zgodnie z prawem międzynarodowym, aby bronić demokratycznych wolności i zapewnić bezpieczeństwo wszystkim samolotom przelatującym przez przestrzeń powietrzną państw członkowskich
- mówi podpułkownik Scott Maccoll, dowódca 140 Eskadry Powietrznej (EAW), która wspiera działania myśliwców Typhoon na lotnisku Amari.
Podczas pobytu w Estonii RAF brał także udział w kilku dużych ćwiczeniach z sojusznikami NATO, w tym w ćwiczeniu Air Defender, największym ćwiczeniu sił powietrznych NATO od zakończenia zimnej wojny, w którym uczestniczyło ponad 250 samolotów i 10 tysięcy żołnierzy z 25 krajów.
Co to jest przechwycenie?
Przechwytywanie w lotnictwie to działanie polegające na zbliżeniu się i identyfikacji innego statku powietrznego przez samolot wojskowy. Przechwytywanie jest często stosowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i obrony powietrznej, a także w celu komunikacji wizualnej z załogą przechwyconego samolotu. Przechwytywanie może być również używane jako środek przymusu lub odstraszania wobec niepożądanych, lub niebezpiecznych statków powietrznych.
Przechwytywanie zwykle odbywa się zgodnie z określonymi procedurami i sygnałami, które są znane i uznawane przez państwa członkowskie NATO i Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Przechwytywanie może być inicjowane przez kontrolę ruchu lotniczego (ATC) lub przez systemy obrony powietrznej, jeśli statek powietrzny narusza przestrzeń powietrzną, nie nawiązuje kontaktu radiowego, nie podaje planu lotu lub zachowuje się podejrzanie.
Przechwytywany statek powietrzny powinien postępować zgodnie z instrukcjami przechwytującego samolotu i nawiązać łączność radiową na częstotliwości 121.5 MHz. Przechwytujący samolot może używać różnych manewrów i sygnałów świetlnych, aby przekazać przechwyconemu statkowi powietrznemu, co ma zrobić, na przykład podążać za nim, zmienić kurs, lądować lub kontynuować lot.
Od zakończenia II Wojny Światowej, w czasach Zimnej Wojny i do dzisiaj miały miejsce dziesiątki tysięcy przechwyceń. Tylko dwa z nich skończyły się wypadkiem.
Pierwszy przypadek miał miejsce w 1987 r. kiedy to rosyjski Su-27 zahaczył o samolot norweski zwiadowczy P-3. Samolot śledził ruchy sowieckich okrętów podwodnych na Morzu Barentsa. Pilot Su-27 podleciał tak blisko norweskiej maszyny, że zawadził o śmigła jednego z silników. Śmigło i jego fragmenty przebiły poszycie kadłuba, powodując dekompresję. Uszkodzone śmigło spowodowało gwałtowne wibracje, zmuszając załogę do wyłączenia silnika. Oba samoloty dotarły bezpiecznie do swoich baz.
Incydent na wyspie Hainan miał miejsce 1 kwietnia 2001 r., kiedy samolot wywiadowczy Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych EP-3E ARIES II i chiński odrzutowiec J-8II zderzyły się w powietrzu, co doprowadziło do międzynarodowego sporu między Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Przyczyną wypadku były niebezpieczne manewry chińskiego pilota.