REKLAMA

Oto Perun. Polacy zbudowali ekologiczną rakietę. Właśnie zdała testy i wkrótce poleci

Perun to rakieta suborbitalna, która po dotarciu na orbitę powraca na Ziemię i ląduje dzięki spadochronom. To w pełni odzyskiwalna rakieta napędzana silnikiem hybrydowym, zdolna do przetransportowania ładunków o wadze do 50 kg.

Perun
REKLAMA

Rakieta może być wystrzeliwana z mobilnych wyrzutni z dowolnego miejsca na Ziemi. Odpada więc budowa skomplikowanej i kosztownej infrastruktury.

REKLAMA

Rakieta Perun jest w stanie wynieść ładunek na maksymalną wysokość 150 km, co oznacza loty suborbitalne. To rozwiązanie ma wiele zalet, ponieważ w przeciwieństwie do tradycyjnych misji kosmicznych umożliwia szybkie i tanie przeprowadzenie eksperymentów w warunkach niskiej grawitacji.

Warto jednak zauważyć, że rakiety suborbitalne nie są w stanie umieścić ładunków na orbicie okołoziemskiej, gdzie znajdują się satelity telekomunikacyjne czy teleskopy kosmiczne. Niemniej jednak, jest to ważne narzędzie dla naukowców i inżynierów, którzy chcą testować swoje pomysły w warunkach kosmicznych.

Rakieta Perun na testach w Ustce

Perun to rozwiązanie, które ma szansę przyciągnąć uwagę nie tylko polskich inwestorów, ale również zagranicznych. Na razie jednak rakieta nie została jeszcze wykorzystana w żadnej misji. Wkrótce ma się to zmienić. Pierwszy start zaplanowano na wiosnę 2023 r., a w ostatnich dniach rakieta przeszła ostatnie testy.

W Ośrodku Szkolenia Sił Powietrznych w Ustce przećwiczono procedury przedstartowe rakiety Perun. Ekipa startowa SpaceForest udała się na testy przygotowania wyrzutni, działania wyrzutni, komunikacji ze stacją naziemną RASEL oraz tankowania rakiety. Wszystkie wymienione testy wypadły pomyślnie. Był to ostatni sprawdzian rakiety przed startem.

Perun wracający z lotu (wizualizacja)

Perun będzie przebywać w obszarze nieważkości (mikrograwitacji) przez 300 sekund. Ma wysokość 11 metrów i waży 970 kg. Rakieta jest w pełni odzyskiwalna i napędzana silnikiem hybrydowym, a dzięki systemowi spadochronów może miękko lądować na Ziemi. Każdy egzemplarz będzie mógł odbyć co najmniej pięć lotów. Kilogram ładunku wystrzelonego w kosmos przy pomocy Peruna to według wstępnych szacunków około 5 tys. dolarów.

Przy okazji prac nad rakietą zyskaliśmy szereg kompetencji i zbudowaliśmy wiele produktów. Nauczyliśmy się też nawijania struktur kompozytowych, z których zbudowana jest rakieta. Perun, dzięki temu jest lżejszy i trwalszy. Co więcej, wszystkie systemy elektroniczne i napędy od początku do końca były robione w naszej firmie. Dzięki temu zauważył nas Arianspace. Pracujemy dla nich przy projekcie odzyskiwania zbiorników dla rakiety Themis - prototypowej rakiety wielokrotnego użytku Europejskiej Agencji Kosmicznej

- mówi Marcin Sarnowski ze SpaceForest w rozmowie z Głosem Pomorza.
Test silnika rakiety Perun

SpaceForest, firma założona w 2017 roku przez młodych polskich inżynierów, chce wprowadzić na rynek kosmiczny nowe, tanie i innowacyjne rozwiązania. W tym celu firma projektuje i buduje rakiety, a także oferuje usługi związane z analizą i optymalizacją projektów kosmicznych. SpaceForest jest jednym z pionierów na świecie wykorzystujących ekologiczne paliwa do swoich hybrydowych silników rakietowych. Rakieta Perun wykorzystuje silnik SF 1000, największy silnik SpaceForest, napędzany modyfikowaną parafiną.

Rakieta Perun to innowacyjne rozwiązanie, które ma potencjał zmienić rynek kosmiczny. Jest to pierwsza polska rakieta suborbitalna, zdolna do przetransportowania ładunków na wysokość 150 km. Obyśmy już niedługo mogli usłyszeć o pierwszych misjach Peruna w kosmosie!

REKLAMA

Na koniec warto wspomnieć, że Polska Grupa Zbrojeniowa pracuje nad zbudowaniem własnej rakiety balistycznej. Na jej pokładzie znajdzie się sporej wielkości ładunek wybuchowy, a zasięg wyniesie 150 km. Twórcy rakiety nie ukrywają, że choć trójstopniowa rakieta suborbitalna powstaje na potrzeby cywilne, to łatwo jest zbudować na jej bazie wojskowy pocisk balistyczny. 

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA