REKLAMA

Myśliwiec F-35 potrzebuje lepszego chłodzenia. Tak go naszpikowali elektroniką, że konieczna jest modernizacja

Departament Obrony USA ma ambitny plan modernizacji floty samolotów myśliwskich F-35. Stany Zjednoczone planują latać nim do 2070 r. Wśród dokumentów, dyskusji i szczegółów przewija się jeden bardzo ważny czynnik: zapotrzebowanie na system chłodzenia.

Myśliwiec F-35 potrzebuje lepszego chłodzenia. Tak go naszpikowali elektroniką, że konieczna jest modernizacja
REKLAMA

Odkąd myśliwiec F-35 po raz pierwszy wzbił się w powietrze, liczba systemów chłodzenia podzespołów elektronicznych podwoiła się.

Zapotrzebowanie będzie nadal rosło, ponieważ wojsko zamierza dodawać coraz więcej zaawansowanych technologicznie czujników, zakłócaczy, komputerów i innych systemów, które sprawiają, że F-35 jest tym, czym jest: latającym centrum przetwarzania danych i stanowiskiem dowodzenia. 

REKLAMA

Firmy Raytheon Technologies Pratt & Whitney i Collins Aerospace proponują modernizację F-35, która ma być odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie.

Firmy opracowały zmodernizowany moduł zasilania silnika, który zwiększyłby wydajność i zapewnił sprężone powietrze wymagane przez układ chłodzenia oraz nowy zoptymalizowany układ, który wydajniej kontroluje ten proces.

Eksperci twierdzą, że połączenie tych ulepszeń zapewniłoby F-35 szybki i opłacalny sposób na pozostanie potężnym przez dziesięciolecia – aż do nadchodzącej ery jeszcze bardziej zaawansowanych samolotów.

Inżynierowie z Pratt & Whitney proponują tzw. ulepszenie rdzenia silnika - ulepszony moduł zasilania dla obecnego silnika myśliwca, Pratt & Whitney F135.

 class="wp-image-3082170"
Silnik Pratt & Whitney F135 podczas testu w Bazie Sił Powietrznych Edwards w Kalifornii.

Ulepszenie zwiększa osiągi oryginalnego F135, zapewniając mu 7 proc. wzrost zasięgu i ciągu, także dzięki lepszej aerodynamice. Jednocześnie przy produkcji nowej wersji silnika jest wykorzystywanych 60 - 70 proc. części, które już zostały opracowane dla aktualnego silnika.

Nowy silnik zwiększy też wydajność chłodzenia.

Zarządzanie ciepłem z tych systemów wymaga samo w sobie sporej ilości energii. Collins opracował system zasilania awaryjnego i chłodzenia - połączenie jednostki klimatyzacyjnej, generatora energii elektrycznej i pomocniczej jednostki zasilającej, wszystko spakowane tak, aby pasowało do aktualnych wymiarów układu chłodzenia. System gwarantować ma ponad dwukrotnie większą wydajność chłodzenia nie zajmując przy tym więcej miejsca.

 class="wp-image-3082161"
Nowe urządzenie chłodzące opracowane dla F-35
REKLAMA

Główną zaletą systemu jest efektywne wykorzystanie tak zwanego "powietrza upustowego", czyli sprężonego powietrza z silnika. To powietrze jest cennym zasobem; silnik wykorzystuje go do wytworzenia ciągu, a układ chłodzenia wykorzystuje go jako źródło mocy.

Badziej efektywne wykorzystanie powietrza upustowego zmniejsza obciążenie silnika, a to oznacza, że ​​wzrośnie jego trwałość.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-17T20:36:17+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T20:13:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T18:51:51+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T18:16:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T17:51:09+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T17:30:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T17:02:21+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T15:06:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T10:52:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T09:00:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T07:00:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:20:32+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:11+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T18:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:50:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:30:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA