Kolejna fala spoofingu w Polsce. Znane osoby otrzymują groźby śmierci
Cyberprzestępcy nie śpią i dają o sobie znać w niewybrednych słowach. W ostatnich dniach kilku polskich polityków i znanych osób otrzymało telefony i wiadomości z groźbami pozbawienia życia. Metoda działania ponownie ta sama - spoofing.
9 listopada przez Polskę przeszła kolejna fala ataków spoofingowych. Tym razem na celowniku cyberprzestępców byli nie tylko politycy, ale także dziennikarze, ich bliscy oraz - ponownie - znany YouTuber, Dawid Myśliwiec z kanału Naukowy Bełkot.
Informacje o atakach spoofingowych na swoich Twitterowych profilach poinformowali m.in. poseł Paweł Szramka, dziennikarz Tomasz Lis, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk oraz kolejny youtuber - Dawid Myśliwiec.
Wszystkim tym osobom pomiędzy 7 a 9 listopada cyberprzestępcy wysłali wiadomości lub zadzwonili z użyciem syntezatora mowy, przekazując groźby.
Zamorduje cie k****. bo zglosiles sprawe spoofingu. Przez ciebie siedzialem od kwietnia. Wyszedlem. R******* ci leb maczeta. Obserwuje cie.
- czytamy w treści wiadomości wysłanych do ofiar
Treść wszystkich wiadomości na Twitterze jest taka sama, niezależnie od płci adresata co wskazuje na zmasowany charakter akcji.
Nie jest to pierwsza tego typu akcja skierowana w osoby publiczne w Polsce. W samym 2022 roku informowaliśmy o licznych atakach spoofingowych pod m.in. Witolda Tomaszewskiego czy Adama Haertle. Po raz kolejny atakowany jest również Borys Budka.
Czym jest spoofing?
Spoofing to metoda ataku polegająca na podszywaniu się pod daną osobę lub instytucję. To termin obejmujący różne rodzaje podszywania się, m.in. spoofing IP - podszywanie się pod inną jednostkę za pomocą fałszywego adresu IP, spoofing e-mail - wysyłanie szkodliwych wiadomości email z zaufanych adresów czy Caller ID spoofing, polegające na podszyciu się pod dowolny numer telefonu.
W przypadku ataków na polskich uczestników życia publicznego mamy do czynienia z Caller ID spoofingiem, w których cyberprzestępcy używają luk w protokołach VoIP w celu podszycia się pod inną osobę i ukrycia własnej tożsamości.
Spoofing jest również problemem w przypadku zdalnej pomocy ze strony biura obsługi klienta w popularnych bankach. Znane są przypadki telefonicznego podszywania się pod pracowników banków w celu wyłudzenia danych, a w konsekwencji - utraty pieniędzy.