REKLAMA

Francja się zbroi. Po latach przerwy zamawia myśliwce Dassault Rafale

Francja zwiększa swoją flotę myśliwców wielozadaniowych. Francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych potwierdziło, że firma Dassault po czterech latach przerwy wznowi dostawy myśliwców Rafale dla francuskich sił powietrznych.

Francja się zbroi. Po latach przerwy zamawia myśliwce Dassault Rafale
REKLAMA

Dostawa składać się będzie z dwóch partii myśliwców: jednej z dwunastu samolotów i drugiej z trzydziestu. Myśliwce mają zostać dostarczone w konfiguracji F4 w latach 2027 - 2030.

REKLAMA

Francuskie Siły Powietrzne dysponują obecnie 195 samolotami myśliwskimi, w tym 96 Rafale i 99 Mirage 2000.

Rafale to dwusilnikowy, wielozadaniowy samolot myśliwski, jeden z najlepszych wielozadaniowych samolotów myśliwskich. Przeznaczony jest do zdobycia przewagi powietrznej, ale posiada możliwość przenoszenia całej gamy uzbrojenia do niszczenia celów w powietrzu, na ziemi i na wodzie, a także broni atomowej.

Dassault Rafale czyli duma Francji

Dassault Rafale to dwusilnikowy wielozadaniowy samolot myśliwski ze skrzydłami typu delta, w układzie tzw. kaczki, produkowany od lat 90. XX wieku przez francuską firmę Dassault Aviation.

Pod koniec lat 70. francuskie siły powietrzne i francuska marynarka wojenna zdecydowały się unowocześnić i ujednolicić swoją flotę samolotów. Aby obniżyć koszty opracowania maszyny i zwiększyć potencjalne szanse sprzedaży, Francja zawarła porozumienie z Wielką Brytanią, Niemcami, Włochami i Hiszpanią dotyczące produkcji myśliwca wielozadaniowego. 

Późniejsze spory dotyczące podziału pracy i różnych wymagań doprowadziły do ​​realizacji przez Francję własnego programu. Dassault zbudował demonstrator technologii, który po raz pierwszy poleciał w lipcu 1986 r.

Rafale różni się od innych europejskich myśliwców tamtych czasów tym, że jest prawie w całości zbudowany przez jeden kraj i powstał przy udziale głównych francuskich firm z branży obronności, takich jak Dassault, Thales i Safran.

Według francuskiego magazynu L'Usine nouvelle, poza kilkoma komponentami pochodzącymi ze Stanów Zjednoczonych, Rafale prawie w całości produkowany jest we Francji. Różne elementy są produkowane w wielu fabrykach w całym kraju, a montaż końcowy odbywa się w pobliżu lotniska Bordeaux–Mérignac. 

Francja od lat szczyci się własną inżynierią i myślą technologiczną. Francuzi znani są z opracowywania własnych, unikalnych rozwiązań. Tak też stało się w przypadku samolotu Rafale.

Wiele elementów awioniki i funkcji Rafale zostało opracowanych i wyprodukowanych specjalnie dla tej maszyny.

Wśród ciekawszych rozwiązań znajdziemy tu bezpośrednie wprowadzanie danych przy użyciu głosu, system detekcji startu rakiet nowej generacji DDM NG, unikatowy radar RBE2 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) czy czujnik wyszukiwania i śledzenia w podczerwieni (IRST). 

 class="wp-image-2511840"
Radar RBE2 AESA

Rafale miał pierwotnie wejść do służby w 1996 r., jednak z powodu pozimnowojennych cięć budżetowych i zmian w priorytetach maszyna weszła do służby dopiero w 2001 r. 

Rafale z kokpitem pełnym komputerów

Rafale poza Francją jest także wykorzystywany przez Egipt, Indie, Katar, Grecję, Chorwację, Indonezję i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Samolot powstał w trzech głównych wariantach: jednomiejscowa wersja Rafale C, dwumiejscowa wersja Rafale B oraz jednomiejscowa wersja Rafale M. Ten ostatni samolot przeznaczony jest do operowania z lotniskowca (posiada mocno wzmocnione podwozie, które radzi sobie z dodatkowymi obciążeniami podczas lądowań na morzu i hak).

 class="wp-image-2511843"
Rafale M

Rafale został opracowany jako nowoczesny myśliwiec odrzutowy o bardzo wysokim poziomie zwrotności. Dassault zdecydował się na połączenie skrzydła delta z kaczką (dwa niewielkie skrzydła w przedniej części samolotu, przed kabiną pilota), aby zmaksymalizować manewrowość. Samolot jest w stanie wytrzymać przeciążenia od -3,6 g do 9 g (maksymalnie 11 g można osiągnąć w sytuacjach awaryjnych).

 class="wp-image-2511858"
Kokpit Rafale
REKLAMA

Kokpit Rafale został zaprojektowany zgodnie z zasadą fuzji danych - centralny komputer wybiera i nadaje priorytet informacjom, które mają być wyświetlane pilotom, co ułatwia kontrolę. 

Jedną z cech wysoce zdigitalizowanego kokpitu jest zintegrowany system bezpośredniego wprowadzania głosowego (DVI), umożliwiający sterowanie szeregiem funkcji za pomocą komend głosowych. DVI jest w stanie zarządzać systemami łączności radiowej, wybierać tryby uzbrojenia i radaru oraz sterować funkcjami nawigacyjnymi.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA