Ekologiczny supertankowiec może i wiezie 2 mln baryłek ropy, ale ma za to żagle do obniżenia emisji CO2
Obniżenie emisji gazów cieplarnianych przez wszystkie statki i okręty przewożące codziennie ładunki po wodach całej Ziemi mogłoby znacząco ulżyć klimatowi na całej Ziemi. Szans na to jednak w najbliższych latach i dekadach nie widać. Z tego powodu cieszy, że coraz więcej firm próbuje znaleźć sposoby na chociażby ograniczenie zużycia paliwa przez statki.
Weźmy na przykład tankowce pod uwagę, statki ciągnące się przez setki metrów i transportujące olbrzymie ilości niezwykle szkodliwych dla środowiska paliw kopalnych. Trudno sobie wyobrazić większy paradoks niż transport paliw kopalnych za pomocą tankowca, który stara się być ekologiczny, prawda?
Tymczasem w Chinach
Przedsiębiorstwo morskie China Merchant Energy Shipping wprowadziło właśnie do służby zupełnie nowy supertankowiec, w którym napęd wymaga blisko 10 proc. paliwa mniej na przetransportowanie ładunku z punktu A do punktu B - w tym konkretnym przypadku ze Środkowego Wschodu do Chin.
Ponadtrzystumetrowy Nowy Aden, bo taką nazwę nosi jednostka, wyposażony jest w cztery sztywne, w pełni komputerowo sterowane i wysokie na 40 metrów „żagle” z włókna węglowego. Owe żagle w zależności od warunków pogodowych można elektronicznie podnosić i opuszczać, a specjalne oprogramowanie komputerowe, które odpowiada za kontrolowanie warunków pogodowych bezustannie kontroluje nastawienie owych powierzchni kompozytowych pod odpowiednim kątem do kierunku wiatru.
Oczywiście statek nadal napędzany jest potężnymi silnikami diesla. Jednak zastosowanie dodatkowych „żagli” pozwala poprawić wydajność silników, zmniejszyć ilość zużywanego paliwa, a tym samym ograniczyć poziom emisji dwutlenku węgla o nawet 3000 ton w ciągu rejsu, a to już jest wymierna korzyść dla środowiska. Skoro bowiem nie ma - przynajmniej na razie - żadnej możliwości wyeliminowania transportu morskiego z powierzchni Ziemi, to trzeba wykorzystywać te rozwiązania, które przynajmniej pozwalają ograniczać jego wpływ na środowisko.