REKLAMA

Linia kolejowa wokół największej pustyni w Chinach ruszyła. Pierwsze pociągi już pojechały

Po latach budowy, w połowie czerwca ruszyła w Chinach pierwsza linia kolejowa, która pozwala okrążyć największą pustynię w tym kraju - Takla Makan. Połączenie ma nie tylko ułatwić komunikację, ale także powstrzymać rozrastającą się pustynię.

Linia kolejowa wokół największej pustyni w Chinach już ruszyła
REKLAMA
  • Chińska pustynia Takla Makan to obszar o powierzchni 270 000 km kw.
  • Chińscy inżynierowie w ubiegłym roku zakończyli budowę ostatnich odcinków linii kolejowej okrążającej całą pustynię. To pierwsza linia tego typu na świecie.
  • Pociągi dużych prędkości potrzebują niecałych 12 godzin, aby okrążyć całą pustynię. Pierwsze pociągi ruszyły w połowie czerwca 2022 r.
REKLAMA

Po co jechać przez pustynię, skoro można ją okrążyć? Tak też pomyśleli chińscy konstruktorzy i stworzyli od podstaw linię kolejową, która okrąża rozciągającą się na terytorium 270 tys. kilometrów kwadratowych pustynię Takla Makan.

Formalnie budowę linii zakończono już niemal rok temu. Teraz w końcu pojechały nią pociągi. Niewielkie opóźnienie wynikało z konieczności połączenia wszystkich segmentów ze sobą. W ciągu ostatnich kilku tygodni udało się oddać do użytku 825-kilometrowy odcinek z Hotan do Ruoqiang oraz połączyć ze sobą odcinki z Korli i Hotanu stykające się ze sobą w Kaszgarze.

Aby wyobrazić sobie, jak trudnym zadaniem było stworzenie linii wystarczy sobie przypomnieć, że powierzchnia Polski to 322 575 km kw., czyli zaledwie 50 000 km kw. mniej niż powierzchnia opisywanej pustyni. Jeżeli do tego dodamy informację, że całą pętlę udało się wybudować w zaledwie cztery lata, jest to naprawdę imponujące osiągnięcie chińskich konstruktorów.

Kolej jako kaganiec na rozrastającą się pustynię

Jakby już samo wybudowanie tak rozległej sieci w tak krótkim czasie było niewystarczające, to można dodać, że budowa przebiegała w temperaturach rzędu 50 stopni Celsjusza, a po drodze zbudowano m.in. około 50 kilometrów wiaduktów kolejowych. Wiadukty powstały głównie tam, gdzie istniało duże ryzyko zasypania torów przez zawiewany z pustyni piasek. Sieć pozwala pociągom dużych prędkości na pokonanie 2712 km i okrążenie całej pustyni w czasie krótszym niż 12 godzin. Po trwających od marca testach, ostatni 825-km odcinek kolei w Xinjiangu został oddany do użytku w połowie czerwca.

Linia kolejowa okrążająca całą pustynię (to pierwsza taka linia na świecie) ma jeszcze jedno istotne zadanie. Chcąc powstrzymać powiększanie się obszaru pustynnego naukowcy zasiali wzdłuż linii miliony metrów kwadratowych trawy oraz posadzili ponad dziesięć milionów drzew. Rośliny te mają ostatecznie stawić czoła i zahamować postępujący proces pustynnienia.

REKLAMA
Pierwszą na świecie pętla kolei pustynnej została wybudowana w Chinach

Ten artykuł ukazał się po raz pierwszy na spidersweb.pl 19.06.2022 roku

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA