Trasa kolejowa wokół Takla Makan, największej pustyni w Chinach, gotowa. Pociągi mają tam przerąbane
Linia kolejowa, która okrąża największą pustynię w Chinach została niedawno ukończona. Część torów jest położona na wysokich wiaduktach. Wszystko po to, żeby nie zasypał ich piasek. Zasadzono też miliony roślin.
![kolej chinska](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2021%2F09%2Fkolej-chinska-min.jpg&w=1200&q=75)
Pustynia Takla Makan została właśnie obudowana pierścieniem torów kolejowych. Budowa ostatniego odcinka o długości 825 km zajęła zaledwie 3 lata.
Pustynia Takla Makan w Chinach zajmuje powierzchnię 270 000 km kw. To blisko 86 proc. powierzchni Polski. Właśnie, wraz z zakończeniem budowy odcinka prowadzącego z Hotan w prefekturze Hotan do Ruoqiang w Mongolii Wewnętrznej, zakończono budowę trasy kolejowej okrążającej całą pustynię.
Linia kolejowa wokół Takla Makan, największej pustyni w Chinach, jest już gotowa
Ukończony właśnie odcinek kolei Hotan-Ruoqiang, wokół pustyni Takla Makan, ma długość 825 km, a jego budowę rozpoczęto w 2018 r. W ciągu trzech lat udało się położyć blisko 1000 km torów, po których pierwsze pociągi rozpoczną regularną jazdę już w czerwcu 2022 r.
Jak przekonują konstruktorzy linii, budowa kolei przy granicy pustyni to potężne wyzwanie. Burze piaskowe bezustannie nanoszą piasek na tory, w ekstremalnych sytuacjach próbując je całkowicie zasypać.
Z tego też powodu konieczne było zastosowanie specjalnych środków zaradczych. W celu ograniczenia częstotliwości występowania burz piaskowych wzdłuż sieci posadzono 13 milionów roślin i zasiano trawę na obszarze blisko 5000 hektarów. W miejscach, w których występują szczególnie silne burze piaskowe postawiono także odpowiednio wysokie wiadukty.
Chiny rozwijają swoją sieć kolejową
Władze Chin coraz większą wagę przywiązują do budowy sieci kolejowej. W najbliższych latach w rozbudowę sieci wzdłuż Żółtej Rzeki chcą zainwestować ponad 150 mld dol. W ciągu czterech lat pieniądze te posłużą do wybudowania kolejnych 22 000 km torów.
Będzie linia kolejowa z Chin do USA?
Kilka miesięcy temu pisaliśmy także o niewiarygodnym wręcz pomyśle budowy kolei z Pekinu do San Francisco. Pomysł ten ma już niemal dekadę, ale od czasu do czasu wciąż powraca. Według planów trasa kolejowa miałaby kierować się przez 13 000 km z Pekinu na Północ, aż do Cieśniny Beringa. Tam pociąg wjeżdżałby w długi na 200 km tunel, z którego wyjeżdżałby na Alasce.
Choć na razie prac nad tym projektem się nie prowadzi, to wraz z rozbudową sieci wewnątrz Chin i przestawianiem przemysłu na transport kolejowy, pokusa na rozbudowanie sieci aż po Stany Zjednoczone będzie rosła. Możliwe zatem, że za kilka lat, być może za dekadę znajdą się pieniądze także i na to. A pieniędzy będzie potrzeba dość dużo. Szacowany koszt budowy tej trasy to kolejne 200 mld dol.
Zdjęcie główne: Jiaye Liu